Csak a vevőnek hirdessünk

lakáspiac lakáshirdetés ingatlan portál hirdetésoldal ingatlanpiac Budapest Magyarország Ingatlanműhely

...mert csak a vevőnek eladó! Egy ingatlan eladás vagy bérbeadás leggyakrabban hirdetéssel jár együtt. Nem minden esetben, ami különösen érdekessé teszi nem csak a hirdetési oldalak munkáját, de a hirdetőkét is. Mindenki a vevőkre és bérlőkre vadászik. Sok a vadász, de még mennyire, ha ahhoz viszonyítjuk az ismert számokat, amihez kell. Ez pedig nem más, mint a valódi adásvételek száma.

A lakáshirdetések világában a sikert azok élik meg igazán, akiknek elsősorban jelentkeznek a hirdetésére, másodsorban pedig azok, akik végül el vagy ki tudják adni a lakásukat.

Keressük a boldogságot a lakáspiacon is, de nem mindig találjuk

A jelentkezők száma túl van értékelve, mondjuk ezt úgy, hogy szinte alig van olyan lakástulajdonos és ingatlanértékesítő, aki türelmesen tudna várakozni vagy ne értené félre azt, amikor nem csörög a telefon. Nem biztos ugyanis, hogy a lakás árával van a gond, mint azt a legtöbben először gondolják ilyenkor. Ha tisztában vagyunk végülis mennyi lakást adnak el országosan vagy akár csak Budapesten egy adott évben, akkor ez pont annyi sikeres adásvételt, boldog eladót és egyben vevőt is jelent.

A lakáshirdetések egyik alapvető problematikája, hogy abban a tévhitben ringatjuk magunkat, hogy minden lakás eladható, csak megfelelő ár kérdése az egész. A valóságban meg a lakáspiacunk olyan kicsi, hogy természetesen  léteznek nem piacképes ingatlanok, még Budapesten is.

"Hívjál fel " koncepció

Van az az ár, amin az eladó úgy gondolja, hogy biztosan lesz már rá vevője, majd egyszerűen kiderül, hogy még sem ott található, mint amire ő gondolt.

Ezzel csak azt akarjuk mondani, hogy ha meghirdetünk egy eladó vagy kiadó ingatlant, nem kell rögtön pánikolni, ha nem csörög a telefon.

A kiadó lakások piacáról szinte nem tudni semmi biztosat. Csak azt, hogy ott sem állnak sorba a bérlők, mint azt a bérbeadók annyira szeretnék. Egy kiadó lakásról is kiderülhet, hogy nem is kiadható, mert senki sem akarja kibérelni. Lehet játszani az árával, de egy idő után nem a jelentkezők számával, hanem a minőségével akadhat problémája a hirdetőnek.

Csiki-csuki helyzet tud az lenni, amikor kiderül egy lakásról, hogy nehezen talál gazdára vagy bérlőre. De benne van a pakliban és talán jóval gyakrabban, mint azt a pálya széléről szemlélődő újságíró barátaink és ingatlanos haverjaik a médián keresztül érzékeltetik.

Dübörög a lakáspiac, mint a magyar gazdaság szokott. Szóval ott tartunk, hogy a hirdetés pillanatában álmodozhatunk ameddig egy képzeletbeli bilibe a kezünk bele nem ér. Az álmodozók még véletlenül se olvassák tovább, ők éljenek csak boldogan a fantázia világukban. Akiket érdekel az, hogy mit jelent a mai magyar lakáspiac adásvételek szintjén, mert hirdetnek vagy hirdetni szeretnének, ők megnézhetik mennyire kispályás a magyar lakáspiac.

4 405 000 db magyar lakóingatlanból 2016-ban valamennyivel több mint 150 ezer db cserélt gazdát. A gyengébb idegzetük kedvéért ez kevesebb, mint az ingatlanok 4%-a. Jól hallották. Több mint  96%-át a magyar ingatlanoknak nem érinti a jelenlegi dübörgő lakáspiac.

A túl optimistáknak annyit mondanánk, hogy egészen 180 ezer db adásvételig nem is lépi át azt a bizonyos 4%-ot. Tehát van még tér bőven, hogy azt állítsuk 2017 június második felében, hogy még mindig reális ez a szám. Ilyen piaci és ennyire nem likvid (eladható = pénzé tehető) eszköz, mint az ingatlan, igen kevés van.

Erre mondják azt, hogy mi túl kevésszer adunk és veszünk ingatlant. Az lehet, csak akkor ezzel legyünk tisztában hirdetéskor is.

Például a hirdetési oldalak értékesítési és marketing vezetőinek sem az az információ, hogy hányan böngészik az oldalukat. A számaikat, ha wc papírra nyomtatnák annak még lehetne gyakorlati haszna, de az eladók és akár az ingatlanközvetítők szempontjából teljesen haszontalan.

Biztosan Budapesten sokkal jobb a helyzet, ott úgy dübörög a piac, csoda, hogy még nem okozott földrengést a városban. 908 ezer lakóingatlanból kevesebb, mint 40 ezer cserélt gazdát Budapesten. Ez, képzeljék több mint 4%. De még mindig a 4% körüli számról beszélünk, nem sokkal jobb, mint az országos szám. A budapesti lakóingatlanok kicsit kevesebb mint 96%-a pont ugyan úgy a lakáspiacon kívül van, mint amit az országos adat is mutat. Ha még azt is hozzá tesszük, hogy 2016-ban kevesebb mint 40 ezer budapesti lakóingatlan cserélt gazdát, amíg 2015-ben még több mint 40 ezer, akkor meg pláne van hírértéke ennek egy hirdető számára.

A lakáshirdetési oldalak azzal nyugtatják magukat, hogy nekik jók a statisztikáik. Boldog boldogtalan nézegeti az ingatlanos hirdetési oldalakat. Az már más kérdés, hogy nagyítóval kell keresni köztük a vásárlókat.

2016-ban kevesebb mint 40 ezer olyan potenciális vevő volt Magyarországon, aki budapesti lakást vásárolt. A többi nézelődő, lakásturista és ki tudja még kicsoda, akik a budapesti lakáspiac szempontjából nem számítanak. Arra a 40 ezer emberre vadászott a sok ingatlanos franchise, magánzó ingatlanos, kisebb ingatlanos irodák és még a magánhirdetők is. Azt senki sem tudja, hogy abból a 39 és 40 ezer közötti vásárlóból mennyi nem online hirdetés alapján vásárolt. Milyen hasznos információ lenne akár a hirdetőknek akár a hirdetési oldalaknak. Mert a piac az tényleg egyre digitálisabb, de azért még messze van a 100%-os lefedettség. Országosan pedig pláne. Miközben online hirdetünk, főleg Budapesten. Egyre drágábban, tegyük hozzá, mert sem egy magánhirdetőnek nem olcsó sem az ingatlanosoknak, ha versenyben akarnak maradni.

Sok a vadász, nagyon sok és kevés a vevő. Ahhoz, hogy  vevőt fogjon az eladó és az ingatlanos, az azért komoly költségekkel jár. Néha egészen horribilis több száz ezer forintos hirdetési költséggel is járhat egy ingatlan eladása, amit a hirdetési oldal zsebel be.

Fel is lehetne tenni a hirdetési oldalaknak a kérdést, hogy a vevőkről ők mit tudnak? Mert szerintünk nem túl sokat. Őket kielégítik a látogatottsági statisztikák. Ha egy oldal azzal jön, hogy őt havonta ennyi százezer vagy annyi millió egyedi látogató nézi, az eladóként és ingatlanosként nekünk semmit sem jelent.

Hány %-a a vevő annak a sok látogatónak? – ez itt a kérdés! Minden hirdető azért hirdet, mert értékesíteni akar és nem a hirdetés öröme élteti. Egy hirdetési oldalnak még akár érdeke is fűződhet ahhoz, hogy minél tovább hirdessenek és minél tovább tartson az értékesítés folymata, mert az bevételt jelent. Ez egy érdekellentét, amit vagy fel tudnak oldani idővel vagy nem.

De ma, amikor azt látjuk, hogy a látogatottsági statisztikák semmit sem érnek egy hirdetőnek, akkor bizony nő az elégedetlenség.

És megint eljutunk oda, hogy nem csörög a telefon. Nem is kell annak mindig csörögnie. Az hívja csak fel a hirdetőt, akit komolyan érdekel a lakás.

"Csak a vevőknek hirdessünk" koncepció

De még mindig él az a rossz hirdetési szokás, hogy csak az érdeklődők figyelmét keltsük fel, majd a helyszínen minden részletre fény derül. Ezért kevés a kép, vagy éppen teljesen haszontalanok, mert minden látszik ratjuk, csak a lényeg nem. A leírás hossza sem számít, mert lehet hosszú vagy rövid, ha minden van benne, csak éppen hasznos információ nincs.

Az ilyen rossz hirdetésekre több hívást lehet kapni, mert nem lehet eldönteni, hogy az a lakás most érdekes vagy sem. A jó hirdetés paradoxona az, hogy abból több érdeklődő rájön, hogy az a lakás nem az ő lakása. A jó hirdetés szűri az érdeklődőket, kevesebben fognak rá eleve jelentkezni. Ezzel el is árultuk a jelenleg sokszor kritizált lakáshirdetési szokásaink okát. Azért olyan hitványak a lakáshirdetések, mert a „Hívjál fel” koncepció így működőképes.

Ha egy ingatlanos nem kap hívást egy hirdetésére egy héten keresztül, már letolja, aki csak letolhatja, legyen az az eladó, vagy az ingatlaniroda vezetője. Hozni kell a számokat. Nem úgy van az, hogy csak várjuk a sült galambot.

A hirdetésnek olyannak kell lenni Magyarországon, amire feleslegesen is hívjanak fel. Még a végén azt hiszik az ingatlanosról, hogy nem csinál semmit.

Sok magánhirdető meg is lepődik, hogy minél informatívabb egy hirdetése annál kevesebben keresik meg az ingatlanosokon kívül. De még az ingatlanosok sem szeretik az olyan magánhirdetőket, akik egy ingatlant nagyon jól beazonosíthatóan és szinte a hirdetés alapján eldönthető módon hirdetik. Egy pontos cím, képek a házról kívül és belül, még akár egy társasházi lakás emelet és ajtószámig is azonosítható. Az ilyentől őket is leveri a víz, hogy nem tudnak vele versenyezni, mert a vevők túl könnyen felvehetik vele a kapcsolatot.

Jó tanács magánhirdetőknek: Nem azt kell beleírni, hogy ingatlanosok ne keressenek. Kis túlzással úgy kell hirdetni, hogy a vevők még a tulajdoni lapot is le tudják kérni a hirdetés alapján anélkül, hogy felhívnák. Az ilyen lakáshirdetés az ingatlanos-riasztó. Aki úgy hirdet, mint egyébként egy átlagos ingatlanos hirdetne = félreérthetően, ott ne lepődjön meg senki, hogy „Hívjanak fel az ingatlanosok” koncepció fog érvényesülni.

Ha magánhirdetőként vevőket keresünk, akkor hirdessünk is úgy: csak a vevőknek. Minimalizáljuk a felesleges érdeklődök számát.

Ezt megszívlelhetik az olyan kizárólagos szerződéssel dolgozó ingatlanosok is, akiknek nincs mitől félni. Nekik is csak a vevőknek kellene hirdetni és nem a „kollégáknak”, meg a lakásturistáknak. A hirdetés és a lakásmutatás sok idő. Minél több ingatlannal foglalkozik valaki egyszerre, akkor számít csak igazán az, hogy a vevőkre és bérlőkre koncentráljon, ne a sok ostoba hívogatóra. Akinek nem fontos az ideje, extrovertált és imádja, ha feleslegesen hívogatják, nekik továbbra is „Hívjál fel” koncepció lesz a szimpatikusabb. Bár idővel rá fognak jönni, hogy csak a drága idejüket pazarolják és nem lesz idejük fejleszteni a szolgáltatásaikat, nem lesz idejük tanulni és fejlődni. Egy helyben fognak toporogni, kiégnek és elmondják a végén, hogy milyen szar az élet.

A lakások értékesítése látható módon elsősorban idő kérdése. Lehet nem lesz rá sem vevő sem bérlő belátható időn belül. Nem szabad emiatt aggódni. Ha tisztában vagyunk a piac méretével, akkor belátható az a nyilvánvaló tény, hogy egy lakáspiacnak mindig vannak nyertesei és vesztesei. Ez hangulattól és piaci folyamatoktól független tény. Mindig többen akarnak lakást eladni és kiadni, mint amennyi embernek valóban sikerül is. Egy lakást nem a szándék tesz eladhatóvá és kiadhatóvá. Egy lakás vagy eladja/kiadja önmagát, vagy ezen senki sem tud változtatni…inkább csak rontani tud a helyzeten, lassítani a sikeres értékesítést egy gyenge ingatlanos és akár még egy türelmetlen és makacs lakástulajdonos is.

Kép: Joe Sartore  

Az építő kritika szellemében a vitaindító bejegyzés kommentelhető, továbbgondolható. Csak hangosan gondolkodunk, ezért a tévedés jogát fenntartjuk. A témával kapcsolatban további kérdéseikre szívesen válaszolunk. Keressenek minket, csatlakozzanak hozzánk Facebook oldalunkon.

Kérjük, figyeljenek ránk, mert mi figyelünk Önökre.

Köszönjük.

Ingatlanműhely

Tovább

Lakásárak ellentmondásai

lakásárak lakáspiac értékbecslés lakás értéke mennyit ér a lakásom lakáshirdetés Magyarország Ingatlanműhely

Egy lakás aktuális árának meghatározása több szempontból fontos. Egyrészt az eladónak azért, hogy feleslegesen ne hirdesse a lakását és ne is ringassa magát elérhetetlen álmokba. A vevőnek azért fontos, mert őt mindenki át akarja vágni, le akarja húzni. Egy vevőnek csak olyan árat szabad elfogadni, amit minden más vevő is elfogadna a piacon. Máskülönben kockáztatja a lakás likviditását, azt, hogy legalább annyiért vagy még többért eladható legyen, mint amennyiért vásárolta. A jó ár elvileg minden fél érdeke. Még a banknak is, ha lakáshitelről van szó. A bank legalább annyira kiszolgáltatott, mint egy vásárló. Főleg a magyar lakáspiacon, ahol az ingatlanoknak csak az aktuális árát lehet megmondani, a jövőbenit nem. A lakásárak kérdésével több éve foglalkozunk most már folyamatosan.

A likviditási dilemma

Amikor 2 éve ezt a kérdéskört jártuk körbe nagyon röviden, a vevők kiszolgáltatottságát helyeztük a középpontba. Már akkor az optimista lakáspiac veszélyeire hívtuk fel a figyelmet. 

Egy lakás árát pont akkor a kihívás jól meghatározni, ha az árak közben folyamatosan nőnek.

Ez pedig még manapság is tart. A növekvő ár, nem csak egyre magasabb adásvételi árakat jelent, hanem egyre magasabb irányárakat is láthatunk a hirdetési oldalakon. A vevők döntő többsége a kínálati árakkal szembesül először. De nem csak ők, az eladók, az ingatlanközvetítők, az értékbecslők, de maguk a bankok is. Mindenki a hirdetési oldalakat tekinti kiindulási alapnak.

Ingatllan reality

Ezt neveztük mi el egy reality shownak, ahol buzgón folyik az árak összehasonlítása. Percek alatt mindenki azt hiszi, hogy ő már mindent tud a lakásárakról vagy a lakása áráról. Mivel nem adásvételi árakról beszélünk, ezért a hirdetési oldalakról tájékozódok inkább csak azt tudhatják, hogy még mindig nem tudnak semmit.

lakásárak lakáspiac értékbecslés lakás értéke mennyit ér a lakásom lakáshirdetés Magyarország Ingatlanműhely

A hirdetési árak egy alapvetőleg hónapról hónapra dráguló lakáspiacon is legalább annyira megfoghatatlanok, mint maguk az adásvételi árak. Egy jó döntéshez viszont meg kell tudnunk különböztetni őket.

Ad hoc értékbecslés

Ezt már csak tetézi az értékbecslésnek álcázott árbecslés szakma Magyarországon, ami éppen ki-ki pillanatnyi érdekét fejezi csak ki. Az értékbecslők is kb. azt tudják megmondani a megrendelőnek, hogy ma éppen mennyit érhet neki a lakása. Ha a megrendelő egy vevő, akkor annak megfelelően. Ha egy eladó, akkor megint egy kicsit másképpen. Ha egy bank, követeléskezelő vagy egy végrehajtó, akkor megint más árakat fognak megadni. Nagyon szörnyű érzés az, hogy az értékbecslők bárkinek azt mondanak, amit hallani akarnak.

Gumiszabályok

Az ingatlan a legértékesebb vagyonunk (az időnkön kívül általában), de mégis istenverte gumiszabályok és nevetséges módszertanok alapján akarjuk meghatározni a pénzben kifejezhető pillanatnyi árát.Tényleg csak a pillanatnyit, mert más egy lakást akkor árazni, amikor nőnek a lakásárak és más, amikor megállt az árnövekedés és megint nagyon más, amikor éppen csökkenő trend van.

Ugye milyen érdekes, hogy a lakás aktuális ára kizárólag a piaci trendektől vagy a lakáspiaci ciklusoktól függ csak igazán?

Az értékbecslés itt vall kudarcot, mert nincs értelme szinte sosem, csak egy statikus, tehát befagyott árakkal rendelkező lakáspiacon lehetne használni. Elavul néhány hónap alatt, akkor is ha nőnek a lakásárak és akkor is ha csökkennek. Egy lakás eladása viszont nem mindig néhány hét. Hónapokig is tarthat, de a legrosszabb esetben egy évnél is hosszabb lehet.

Miért vásárolunk, ha nőnek a lakásárak?

Tettük fel ezt a nyilvánvaló kérdést még 2016-ban. 2017-ben is aktuális kérdés és egyelőre úgy néz ki, hogy 2018 lakásárai is a növekedés irányába mutatnak. A lakáspiac sajátossága, hogy csak növekvő árak mellett van rajta igazán élet. Ha az árak statikusak lesznek és csökkenésbe fordulnak idővel, akkor az adásvételek száma visszaesik, nem pedig nő.

Teljes ellentmondásnak tűnik, hogy olyan ostobák a vevők, hogy növekvő árakon vásárolnának és nem akkor, amikor csökkennek a lakásárak?

lakásárak lakáspiac értékbecslés lakás értéke mennyit ér a lakásom lakáshirdetés Magyarország Ingatlanműhely

Itt újra visszakanyarodhatunk a lakásárakhoz, a lakások beárazásához. Az árak csökkenése és növekedése is elsősorban az eladókra hat. A csökkenő ár távolmaradásra készteti az eladókat. Azt mondják, hogy köszönik szépen, de ennyiért inkább nem eladó. Növekvő áraknál meg egyre többen gondolkodnak el, hogy élnének a lehetőséggel és van az az ár, amennyiért eladó a lakásuk. Az árak a kínálatot és annak a mennyiségét, illetve, ami még fontosabb, a minőségét befolyásolják.

Itt egyben ez már azt is jelenti, hogy az eladók egy bizonyos eladási ár elképzelés mellett lépnek piacra. Ez többségében túlárazott kínálatot jelent az eladó lakások piacán, de ez a túlárazás az árnövekedés alapja is. Nem nőhetnének a lakásárak sem, ha a kínálati árak maguk nem nőnének.

Ez csábít egyre több eladót a lakáspiacra legyen az használt lakás vagy teljesen új építésű. A vevők ebből a bőséges kínálatból válogatnak, pechjükre jóval magasabb áron. De a vevők többségét nem is a lakásárak motiválják, hanem a kínálat bősége. A színes és változatos kínálat ára a magasabb lakásár. Olyan lakások jelennek meg a piacon, amik előtte nem voltak elérhetők.

A növekvő ár – legyen az lassú, moderált vagy gyors – növeli a vevők vásárlási esélyeit, azt, hogy megtalálják azt a lakást, amit meg szeretnének venni.

Adásvételi árak vagy Lakásspekuláció?

A lakáspiac valódi árait késleltetve látjuk. Félévvel késve tudjuk meg, hogy 6 hónappal ezelőtt mi volt a lakáspiacon. Ez egy növekvő áraktól stimulált piacon már késő. Minket az érdekelne, hogy most mennyit ér a lakás, amit el akarunk adni vagy meg akarunk venni. A hirdetési oldalak árai a jövőt vagy a nagyon távoli jövőt mutatják, nem a jelent. Az ingatlanközvetítők árai és árazási szokásai, már tisztelet a ritka kivételeknek, megint igen bizonytalanok. Az eladókkal úgy kell beszélniük, hogy „Álmodozni szabad, csak nem éri meg”, a vevőkkel meg úgy, hogy „Hát ezen a környéken ennyibe kerülnek a lakások”. Ez a kettős kommunikáció fel is őrli őket. Az ingatlanközvetítők nagyrésze is a hirdetési oldalak ingatlan reality showjában statiszta, már ami a lakásárakat illeti. Másokat közben szeretnének elhallgatattani, hogy az ő lakásárakról alkotott  véleményük legyen a hangosabb.

De akkor hogyan lehet beárazni egy lakást?

1. Kb. 10%-os értékhatáron belül lehet egy lakás minimum és maximum árát behatárolni

2. Egy lakás végső ára a vevőn és az eladón múlik.

3. Az eladók túlárazott lakása növekvő árak piacán ezért bizonyos szintig „tolerálható”. Az eladók számolnak a növekvő árakkal, csak vannak akik elrugaszkodnak ilyenkor. Ők csak hirdetnek, eladni nagyon nehezen fognak, vagy egyáltalán nem. Erre jó példák a hirdetési oldalakon egy lakás hirdetésének ismétlődése.

Minél többen próbálnak egy lakást eladni, az minden kétséget kizáróan durván túl van árazva.

4. Azok az eladók tudnak eladni, akik a mindenkori piaci árakhoz képest benne tudnak maradni abban a bizonyos 10%-os ársávban. Ezt el lehet úgy is érni, hogy valaki idővel visszavesz az álmaiból, amikor a szemével nem is, de „ jól csak a szívével lát az” eladó ember is.

5.  A vevők visszajelzését minden tulajdonos megérti egy idő után, ha el akar adni. Az okosabb eladók hamarabb, az álmodozók később.

6. Az okos eladók a lakás elérhető piaci árának maximumán kezdik a hirdetését. Azt ugyanis a vevők sem érzik sértő túlárazásnak és áralkut kezdeményeznek.

7. A vevőknek nem csak jó szívük, de jó szemük is van általában az árakhoz. Nekik minden túl drága, de egyáltalán nem mindegy, hogy mennyire.

8. Okos eladóként nem kerülhetünk annyira kellemetlen helyzetbe, hogy egy tucatszor kelljen árat változtatni. Okos eladóként leginkább azt fogjuk tapasztalni, hogy árváltoztatás nélkül is jönnek a vevők és vételi ajánlatokat tesznek. Ha a lakás minimum-maximum ára (=10%-os ársávon belül van) között vannak a vételi ajánlatok, akkor azok közül akár választhatunk is.

Eladóként a maximum árhoz szeretnénk minél közelebb kerülni, vevőként inkább a lakás minimum ára felé alkudozunk.

9. Ezért gyakran úgy hirdet a bátor eladó, hogy kevéske alkuval is a maximum árat érje el. Ezzel a mentalitással veszi kezdetét a túlárazás, aminek a mértéke szinte végtelen lehet a mai magyar lakáspiacon.

10. Akadhatnak olyan balga vevők, akik vevők erre, de a többség azt fogja mondani, hogy inkább „ne bántsuk meg egymást”.

 Hoppá-hoppá, összefoglalva, az az eladó, aki tiszteli a vevőket, az a lakásának árával is a vevők egyértelmű tudomására tudja ezt hozni – hirdessen és értékesítsen teljesen egyedül vagy akár egy kis segítséggel.

Magát az örökkévaló és univerzális lakásárak igazságát keresők sem találhatják meg egykönnyedén a választ. Mindentudás helyett, minden lakásnak meg van a maga története (ára).

lakásárak lakáspiac értékbecslés lakás értéke mennyit ér a lakásom lakáshirdetés Magyarország Ingatlanműhely

Kép: Instagram

Az építő kritika szellemében a vitaindító bejegyzés kommentelhető, továbbgondolható. Csak hangosan gondolkodunk, ezért a tévedés jogát fenntartjuk. A témával kapcsolatban további kérdéseikre szívesen válaszolunk. Keressenek minket, csatlakozzanak hozzánk Facebook oldalunkon.

Kérjük, figyeljenek ránk, mert mi figyelünk Önökre.

Köszönjük.

Ingatlanműhely

Tovább

Ingatlanemberek

lakáspiac lakáshirdetés ingatlanpiac ingatlanhirdetés ingatlanos Magyarország Ingatlanműhely

A jó idővel együtt a lakáshirdetések körül is egyre forróbb lesz a hangulat. Az online hirdetések többségét még mindig az ingatlanos cégek és azok mögött dolgozó értékesítők jegyzik. Ők is, mint mindenki más, általában hétfőtől-péntekig dolgozna reggel 9-től este 6-ig. Legalábbis elméletben, mert aki ingatlanértékesítő, az ideje korán megtanulja, hogy neki akkor kell résen lenni, amikor mások ráérnek és van szabadidejük lakásokat nézni. Ez pedig rendszerint a normális munkaidő előtt vagy után van, hétvégén és ünnepnapokon. Az ingatlanértékesítőnek általában akkor kell dolgoznia, amikor mások pihennek.

Működhetne ez normálisan is még ennek ellenére is, ha ember számba vennék az ingatlanértékesítőt.

De már miért is vennék, hiszen csak egy „ingatlanos”. Bármikor és bármiért fel lehet hívni, mert aki kiáll a sarokra = nyilvános a telefonszáma, az ne lepődjön meg, ha megszólítják. A legtöbb félreértés és kellemetlenség tényleg csak a hozzáálláson múlik.

Még véletlenül sem azzal van a probléma, hogy az ingatlanértékesítőnek rugalmasnak kell lenni és rugalmas munkaidőben kell dolgoznia. Azt tudja már mindenki, hogy a rugalmas munkaidő = a mindig dolgozunk élettel.

1. Csak lehene ezt úgy is intézni, hogy közben észrevesszük azt, hogy az ingatlanértékesítő is ember, van családja, vannak gyerekei, vannak barátai, van élete.

A lakáshirdetéseket sok kritika éri, hogy milyen silányak és mennyire nem segítik az érdeklődőket.

De az ingatlanértékesítő hamar azt is megtanulja, hogy bármit leírhat egy hirdetés szövegébe az érdeklődő előbb telefonál, mint sem elolvasná azt.

Nem néz a képeken kívül nagyon semmit. Keresi a telefonszámot és még azt sem olvassa el, hogy mi van alá vagy fölé írva. Így az jönnek az elmaradhatatlan kérdések, amiket akkor is megkérdeznek, ha a hirdetés szövege egyértelműen tartalmazza.

Ezek az „Értem én, hogy gőzmozdony, de mi hajtja?” groteszk párbeszédek és az értetlenség első pár percei. Az ingatlanértékesítő el is bizonytalanodhat, hogy a hirdtésre jelentkeztek vagy csak telefonbetyárkodik valaki.

 Az első biztos kérdés, hogy "Aktuális-e még a hirdetés?". Ez még csak-csak érthető, mert a silány hirdetések azt is jelentik, hogy lehetnek csali hirdetések, amik régi tükkök. Még az Expressz újság korában indult hódító útjára, így kerestek vevőket, bérlőket, eladókat és bérbeadókat, akiket utána össze lehetett párosítani. Nemlétező eladó és kiadó lakásokra jelentkeztek vevők és bérlők, ahogy nemlétező bérlők és vevők hirdetéseire pedig eladók és bérbeadók. Ez még ma is létezik és pont ugyan azt a célt szolgálja = adatbázisépítés, amiből aztán lehet dolgozni.

A második kérdés, hogy "Ingatlanos-e hirdető?",  már nem annyira nyilvánvaló, mert a legtöbb ingatlanértékesítő hirdetésén látszik, hogy nem a lakás tulajdonosa hirdeti. Már csak azért is, mert ott a legtöbb esetben ott van, hogy ingatlanosok hívását nem várja. De mivel a telefonszámra koncentrál az érdeklődő, nem olvas egy sorral sem feljebb vagy lejjebb, nem hogy a hirdetés szövegét, így ez a kérdés is elmaradhatatlan a számára.

Az már külön ironikus, amikor egyik ingatlanos így hívja fel a másik ingatlanost is, és ugyanezt a két kérdést teszi fel neki, ugyanebben a sorrendben. A másik véglet, amikor a telefonáló ingatlanos "Szia, kollégák vagyunk, tudunk együttműködni?" bizalmaskodó kérdéssel indít, amire  nehéz udvarisan válaszolni magázódva és tegeződve egyaránt.

2. A telefonálás pillanata pedig szinte mindig egybeesik azzal, amikor a hirdetést megtalálják.

Mindegy milyen nap van, mindegy hány óra, a lakáshirdetésre egy érdeklődő azonnal tud jelentkezni, ahogy a látóterébe kerül. Ezzel viszont már akadhatnak problémák. Mert az még érthető, hogy valaki megnézni csak akkor tudja, amikor az ideje (leginkább a munkájától függően) engedi. De telefonálni ettől még nem kellene bármikor. Az ingatlanértékesítő is ember, van családja, magánélete, nehezen várható el tőle, hogy a heti hét napon, kis túlzással a nap 24 órájában arra várjon, hogy felhívják. A mobiltelefonálási szokásaink a magánéletünkben lehet, hogy megengedik ezt. Viszont a hétköznapokban egy idegent, ismeretlent csak úgy felhívni, akinek ne számítson se nappal se éjjel, se korán se későn, se szombat se vasárnap, se munkaszüneti nap, az elég nehezen elképzelhető. A valóságban még is ez történik. Az ingatlanértékesítőkre nincsenek tekintettel az érdeklődők. Vadul hívhatják késő este, egymás után, abban bízva, hogy ha percenként hívják, majd felveszi. Szombat vagy vasárnap korán reggel hívogatók, akik a „környéken járnak” és most azonnal megnéznék a lakást. Kiegészítve azzal, hogy egyébként néznek vagy néztek már mást is ott a környéket. Ebből lehet arra következtetni, hogy lehet van olyan szerencsés értékesítő, akivel már előre egyeztettek a hétvégi és főleg a reggeli lakásnézést.

3. Jó tanács hétvégén lakásokat nézegetőknek, hogy azt illik előre megbeszélni, nem aznap kitalálni.

Bár tudjuk, hogy az ingatlanértékesítő nem ember, vele bármit meg lehet tenni és egyébként is az ő érdeke, hogy eladjon vagy kiadjon egy lakást. Így jobb ha befogja a száját és csöndben mindig azt teszi, amit az érdeklődő kíván. Hiszen az ügyfélnek az az érzése, hogy mindig neki van igaza, még akkor is, ha éppen túllép minden határt.

A telefonálás jellemzően még mindig dominál a lakáshirdetések körül. Kevesebb érdeklődő érzi úgy, hogy e-mailt és más írásos üzenetet küldjön a hirdetőnek, ha éppen olyan időpontban talál a hirdetésre, amikor „nem illik telefonálni” és olyan sms-t küldeni, hogy „Kerestem és hívjon fel azonnal !”vagy „Nem értem el, hiába kerestem többször is.”, mindezeket persze olyan időpontban vagy olyan napokon, amikor nem igazán elvárható, hogy a másik fél felvegye.

Az ingatlanértékesítő így nem tud mit csinálni, csak lenémítja a telefonját és a gyakorlatban tudomást sem vesz egy idő után a hívásokról. Visszahíváskor érheti csak meglepetés, amikor az érdeklődő ráförmed, hogy miért nem hívta vissza azonnal, ez elfogadhatatlan és amúgy is minden ingatlanos egy szemét tróger, aki csak élősködik. Az ilyen hozzáállás és az ilyen stílus nem egy és nem is kettő ingatlanértékesítő munkáját nehezíti meg.

4.  Mert az ingatlanértékesítés egy munka, ezt megtapasztalhatja minden eladó, amikor a saját lakását próbálja értékesíteni.

Hirtelen ő is ingatlanosnak érezheti magát, akit az érdeklődők szintén nem kímélnek.

Az eladói oldalon állni mindig egy picit céltáblának tűnik. A vevők bármit megengedhetnek maguknak, amit eladóként nem mindig olyan könnyű tolerálni.

Ha ez halmozódik, és elképzeljük milyen lehet, ha nem egy, hanem több tucat ingatlannal foglalkozik valaki egyszerre, az milyen késdobálást jelenthet az év 365 napján. De nem szabad elfeledkezni az ingatlanhasznosításról sem. A bérbeadóknak sem könnyebb vagy azoknak az ingatlanosoknak, akik ingatlanhasznosítással pl. lakások bérbeadásával foglalkoznak.

5.  A bérlők is pont olyan kíméletlenek mint a vevők, nem tisztelve senkit és semmit.

Vasárnap délben hív, de ha visszahívják délután 2-kor, már nem aktuális. Vagy bármikor este 8-9 körül hív, de reggel 9-kor már nem aktuális, talált lakást. A bérlők lakásnézési szokásai sem különböznek a vevők lakásnézési szokásaitól, hiszen ők is a szabadidejűkben érnek rá. Azok a tulajdonsok, akik maguk keresik a bérlőt, meg is tapasztalhatják első kézből, már ha felhívják őket.

Annál ugyanis nincs rosszabb, mint amikor nem hívnak egy lakáshirdetésre, legyen az eladó vagy kiadó. Még mindig kezelhetőbb a hívásokat fogadni, mint abban a kételyben gyötrődni, hogy rossz az ár, talán a képek nem elég profik, esetleg leírással van valami gond…vagy jön a rémálom, hogy lehet nem is érdekel senkit sem a lakásunk!

Az építő kritika szellemében a vitaindító bejegyzés kommentelhető, továbbgondolható. Csak hangosan gondolkodunk, ezért a tévedés jogát fenntartjuk. A témával kapcsolatban további kérdéseikre szívesen válaszolunk. Keressenek minket, csatlakozzanak hozzánk Facebook oldalunkon.

Kérjük, figyeljenek ránk, mert mi figyelünk Önökre.

Köszönjük.

Ingatlanműhely

Tovább

Ingatlanos bűnözők

2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról 2012. évi C. törvény a Büntető Törvénykönyvről1 Személyes adattal visszaélés Tiltott adatszerzés hideghívás ingatlanközvetítés lakáspiac lakáshirdetések ingatlanportál Magyarország Ingatlanműhely

Érdekes világban élünk, ahol néha úgy érezhetjük, hogy teljes mértékben ki vagyunk szolgáltatva másoknak. Nem véd meg minket senki és semmi, gondoljuk akkor is, amikor az ingatlanközvetítés egyik legvitatottabb megnyilvánulásával, a hideghívással szembesülünk. Hiába a hirdetési szövegben külön kiemelt rész, a telefonszám mellett pirossal jelölt felhívás, az ingatlanközvetítők bátran és magabiztosan telefonálnak. Ezek a hideghívások nem csak úgy találomra történnek, hanem általában adatgyűjtést folytatnak előtte. Ezt végezheti maga az egyszemélyes ingatlanközvetítő, egy ingatlaniroda vagy akár egy teljes ingatlan franchise hálózat megbízásából egy adatgyűjtő. De van ma már olyan szolgáltatás is, ami pénzért kínálja a hirdetési oldalakról leszedett magánhirdetések adatait rendszerezve. Ezek mind bűncselekménynek minősülnek, amit jó ha tud a hirdető és még jobb, ha tud az adatrögzítő és az ingatlanközvetítő is. Az ingatlanpiacunk fejlődéséhez az is hozzátartozik, ha egyre inkább tisztában vagyunk a jogi hátterével is.

A 2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és  az információszabadságról meghatározza, hogy mi a személyes adat.

3. § (2) bekezdés szerint személyes adat az érintettel kapcsolatba hozható adat:

A mobiltelefonszám személyes adat, de egy email cím is, a nevéről már nem beszélve. Ilyen adatokat az érintett hozzájárulása nélkül tárolni, felhasználni haszonszerzés céljából, az a jelenleg hatályos 2012. évi C. törvény a Büntető Törvénykönyvről , Btk. szerint is büntetendő.

Btk. 219. § (1) Személyes adattal visszaélés, különös tekintettel az a) bekezdésre:

"219. § (1) Aki a személyes adatok védelméről vagy kezeléséről szóló törvényi rendelkezések megszegésével haszonszerzési célból vagy jelentős érdeksérelmet okozva a) jogosulatlanul vagy a céltól eltérően személyes adatot kezel, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő."

Btk. 422. § (1) d) Tiltott adatszerzés:

"422. § (1) Aki személyes adat, magántitok, gazdasági titok vagy üzleti titok jogosulatlan megismerése céljából d) elektronikus hírközlő hálózat - ideértve az információs rendszert is - útján másnak továbbított vagy azon tárolt adatot kifürkész, és az észlelteket technikai eszközzel rögzíti,bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő."

Egy hirdetési oldalról kézzel, vagy szoftverekkel adatot gyűjteni, tárolni és jogosulatlanul felhasználni is bűncselekmény. A hideghívás előtti adatgyűjtés, legyen az egyszemélyes vagy csoportos munka, esetleg fizetős szolgáltatás, mind kimerítik a Btk. Személyes adattal visszaélés és a Tiltott adatszerzés szándékos bűncselekmények tényállását. Igen, ez azt is jelenti, hogy feljelenthető az ingatlanközvetítő, az ingatlaniroda, de akár egy ingatlan franchise is, a tiltott adatszerzésből élő adatszolgáltatóval együtt, akik a hirdetők adataival visszaélnek és hideghívásokat kezdeményeznek. A hirdetési oldalak adatkezelő szabályzata mind tiltja az adathalászatot, de tenni ellene nem tesznek semmit. Az ingatlanszakmának is be kell tartania a törvényeket. Megítélése és adott esetben a jövője múlhat azon, hogy mennyire lesz jogkövető és el tud-e szakadni a régi és rossz szokásaitól, ami a zavarosban halászástól a fél- vagy akár a teljes illegalitásban működést jelenti.

Kényszer alatt az ingatlanos szakma  a digitalizálódó lakáspiacon:

2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról 2012. évi C. törvény a Büntető Törvénykönyvről1 Személyes adattal visszaélés Tiltott adatszerzés hideghívás ingatlanközvetítés lakáspiac lakáshirdetések ingatlanportál Magyarország Ingatlanműhely
Ingatlanos trükkök

Kép: David Moreno, Instagram

Az építő kritika szellemében a vitaindító bejegyzés kommentelhető, továbbgondolható. Csak hangosan gondolkodunk, ezért a tévedés jogát fenntartjuk. A témával kapcsolatban további kérdéseikre szívesen válaszolunk. Keressenek minket, csatlakozzanak hozzánk Facebook oldalunkon.

Kérjük, figyeljenek ránk, mert mi figyelünk Önökre.

Köszönjük.

Ingatlanműhely

Tovább

Az áralku filozófiája

lakásárak lakáspiac áralku lakásvásárlás lakáshirdetés ingatlanportál Magyarország Ingatlanműhely

A lakásárak növekedési időszakában az alku kérdése háttérbe szorul. De minden jel arra utal, hogy 2014-2016 között az árak „kifutották” magukat és idéntől jóval kisebb tempóban fognak növekedni a lakásárak. Ezt általában az eladók nem veszik tudomásul és továbbra is előre isznak a medve bőrére. Ez konkrétan a hirdetési oldalak látványos hirdetési árai fejezik ki. Teljesen mindegy, hogy ingatlanközvetítő vagy a lakás tulajdonosa hirdeti, az eladó lakások árai magasabbról kezdik a hirdetési időszakot. Beszéltünk már róla, hogy általános jelenség a 20-30 %-kal a piaci ár felett hirdetni. Egy intenzív árnövekedés után viszont még a piaci árakat is nehéz meghatározni.

Egy biztos, a piaci árak nem azok, amennyiért hirdetik a lakásokat, hanem amennyiért gazdát cserélnek.

Ezzel a kérdéssel a foglalkoztunk már, pontosan azért, mert még vevőként is hajlamosak vagyunk túlértékelni a lakások árát. Elhisszük az eladók vágyálmait, az „őszinte ingatlanosok” kedves szavait és megnyerő mosolyát. De ne legyünk önmagunk ellenségei és gondolkodjunk.

1. A kérdés nem az, hogy magas-e a hirdetési ár, hanem az, hogy mennyivel?

Még a legszerencsésebb, vagyis egész jól árazott lakások esetben is 1 millió forint körüli alkut alapnak tekinthetünk, a lakás hirdetési árától függetlenül. Ez a leveszünk 1 milliót az árból mindig egy jó kiindulási alap.

Az alkudozás ilyen esetben sem azt jelenti, hogy felhívjuk az eladót, hogy 1 millióval olcsóbban eladja-e nekünk a lakást. Az alkudozást lépésről lépésre építsük fel.

Először is kimegyünk a helyszínre és figyelünk, illetve hallgatunk. Megfigyelünk mindent, ami befolyásolhatja a lakás árát, majd meghallgatjuk az eladó és vagy az ingatlanos különböző értékesítési trükkjeit. Nem akarnak ők akadékoskodónak tűnni, de a legtöbb esetben ránk akarják tukmálni a lakást. Ezt a részt kell tudni a helyén kezelni. A legtöbb vevő abból indul ki, hogy ha fele igaz annak, amit a tulajdonos és vagy az ingatlanos állít arról, hogy mennyien akarják a lakást még megnézni, akkor dolgozik a kisördög, hogy nehogy lemaradjon a lakásról. Ez egy rossz érzés, olyan, mint ha vevőként bénáznánk és nincsenek senkinek sem az idegi kötélből. Aztán jönnek a történetek, hogy „félórával” maradtam le a lakásról, vagy „már meg sem tudtam nézni”.

Vevőként azért nem baj ha úgy gondolkodunk, hogy a „mi lakásunkat mi fogjuk megvenni és nem más”. Ha valamiről lemaradunk az okkal történik és nem biztos, hogy az volt az a lakás, amit meg kellett volna venni.

lakásárak lakáspiac áralku lakásvásárlás lakáshirdetés ingatlanportál Magyarország Ingatlanműhely

Bármennyire is ijesztő és idegesítő lemaradni számunkra szimpatikus lakásokról, amiket csak hirdetésekben látunk, ehhez jobb hozzászokni és megtanulni kezelni. Az alkudozáshoz hidegvér kell. Ha nem esünk kétségbe a lakásnézésen, várunk és eltelik akár egy hét is és még a lakást mindig nem vették meg az utánunk jövő vevők, akkor azért érezzük magunkat nyeregbe és indulhat az okos alkudozás. Ha a tulajdonos hívogat minket, tukmálja a portékáját, közben meg csak dicsérgeti, hogy akkor „mi van, megvesszük vagy nem, mert akkor eladja másnak”, ez mind csak felhívás alkudozásra.

2. Nem sértegetjük sem a lakást sem a tulajdonosát!

Hidegvér, hidegvér és hidegvér. Árat mondunk és nem indokoljuk meg. Árat, ami kevesebb, mint amennyit fizetnénk a lakásért. Az eladó is tudja, hogy csak a legtöbbet akarja kihozni a helyzetből, ő a legmagasabb árban érdekelt. Nekünk vevőként meg az a dolgunk, hogy a tulajdonos piaci áron adja el nekünk a lakást. Ha csak egy picit is megcsúszunk, elnagyoljuk vevőként a lakás gyengepontjait, azzal csak megsértjük az eladót. Ha pedig megsértjük az eladót, nagyon könnyen előfordulhat, hogy elveszítjük a jó alku esélyét.

Sőt, azért sem érdemes „szidni a lakást”, mert meg akarjuk venni. Csak olyan lakást kritizáljunk hangosan, amit kizárt, hogy meg akarnánk vásárolni.

Ez pedig vonatkozik a barátokra és családtagokra is, akiket a vevők elég gyakran magukkal visznek. Ezt érdemes megbeszélni a kis csapattal, hogy a lakást megnézzük és utána együtt megbeszéljük a látottakat, de az eladó és az ingatlanos orrára nem kötjük a véleményünket. Ha vevőként úgy érezzük, hogy a velünk jövő ismerős ilyen szempontból „kockázatos”, akkor vele ne menjük lakást nézni, mert csak rontja az esélyeinket.

Ezt kell valahol megérteni és elfogadni, hogy a lakásvásárlás a lakásról szól, nem arról, hogy „anyu, apu, testvérek, barátok" milyen anyagi vagy más támogatásban részesítenek minket és ezzel milyen jogot szereznek arra, hogy „beleszóljanak” a vásárlás folyamatába.

3. A lakásnézés a kérdésekről szóljon. Kérdezzük az eladót és vagy az ingatlanost és mi csak hallgassuk őket.

Az alkudozás folyamatához elsősorban információkra van szükségünk és meg kell tudnunk állapítani, hogy még is mennyi „plusz” van az árban. Ehhez nem csak „szemmel verjük” a lakást és a környezetét, mert a lakás nem tud beszélni sajnos és nem is ő fogja aláírni az adásvételi szerződést. Az eladóval kapcsolatba kell kerülnünk, akitől csak kérdezzünk és kérdezzünk. Ha kimegyünk lakást nézni, előtte újra nézzük meg az online hirdetését, tudjuk, hogy mit fogunk megnézni. Készüljünk fel, hogy mire vagyunk még kíváncsiak a hirdetés alapján. Ne bízzunk abban, hogy ha ott vagyunk, majd minden eszünbe jut. Úgy pedig ne menjünk, hogy fogalmunk sincs a találkozó előtt, hogy pontosan mit is nézünk meg.

Vevőként nem engedhetjük meg magunknak, hogy felkészületlenek legyünk. Azt ki fogja használni az eladó és az ingatlanos is. Itt pedig most milliókról beszélünk. Ha nem ennyi a havi fizetésünk, akkor mondhatjuk azt, hogy több havi fizetésünk bánhatja, hogy mennyire vesszük komolyan a lakásvásárlást.

Fárasztó, sok összpontosítást igényel. Nagyon kell koncentrálni, figyelni és gondolkodni. A döntésünkkel ne csak azért legyünk elégedettek, mert végül lakást vettünk. Legyünk elégedettek az árával is. Az áralku filozófiája az, hogy a lakás ára két ember döntésén múlik. Vevőként ezt befolyásolhatjuk, ha úgy állunk hozzá és kitartóak maradunk, nem kapkodjuk el, akár több millió forintot is a lakásra költhetünk, de nem a lakás megvásárlására. Alkudjunk okosan, tudatosan, egy koncepció alapján. Hozhatunk egy életre szóló rossz döntést is egy lakás megvásárlásakor, amiért mindenkit hibáztathatunk utólag. Végső soron viszont vevőként mi magunk vagyunk felelősek az ilyen döntésekért is. Ne vicceljünk a lakásvásárlással, inkább legyünk kitartóak!

Az áralku fontosságáról sosem lehet eleget beszélni:

Az építő kritika szellemében a vitaindító bejegyzés kommentelhető, továbbgondolható. Csak hangosan gondolkodunk, ezért a tévedés jogát fenntartjuk. A témával kapcsolatban további kérdéseikre szívesen válaszolunk. Keressenek minket, csatlakozzanak hozzánk Facebook oldalunkon.

Kérjük, figyeljenek ránk, mert mi figyelünk Önökre.

Köszönjük.

Ingatlanműhely

Tovább

A nyugalom megzavarására alkalmas hirdetések

lakáspiac lakásárak ingatlanhirdetés lakáshirdetés magánhirdetések haszonélvezeti jog ingatlanjog Ingatlanműhely

A lakásvásárlás nem csak pénzügyi kérdés, hanem jogi is. Már a lakáshirdetéseket böngészve nagyon érdekes ajánlatokat találhatunk, aminél elkelhet az ügyvédi értelmezés. Vevőként az első feladatunk legyen, hogy kiválasztjuk az ügyvédünket. Ez nem csak azért jó, mert a legalapvetőbb adásvétellelel kapcsolatos kérdéseket azonnal át tudjuk beszélni, hanem azért is, mert folyamatosan lesz kihez fordulnunk, ha ingoványos és mocsaras terepre tévedünk.

Ehhez most egy élő példán keresztül adunk támpontokat, ami lehet néhol megmosolyogtató és mulatságos is, miközben végtelenül őszinte és nyílt. Az élet a legjobb tréfamester, aminél még az eladó lakások hirdetései sem lehetnek kivételek.

lakáspiac lakásárak ingatlanhirdetés lakáshirdetés magánhirdetések haszonélvezeti jog ingatlanjog Ingatlanműhely
Alkalmi vétel vagy zsákbamacska?

1. A mai lakáspiacon az adottságaikhoz képest túl alacsony áron hirdetett lakások általában jogi aknamezők.

A kép nélküli lakáshirdetés a Budapest 13. kerület Újlipótváros Gogol utca 20-ban már a rákkatintása előtt erre hívja fel a figyelmet. Nincs 25 nm-es lakás 8 millió forintért valamilyen jogi gubanc nélkül.

2. A tulajdonjog megvásárlása még nem egyenlő az ingatlan birtoklásának és használatának a jogával.

Ez a hirdető is finoman a tudomásunkra hozza a hirdetési szöveg első két mondatával. Eleve olyan vásárlót keres, aki nem akar a lakásban élni és azt használni. A tulajdonjoga eladó csak a lakásnak, amit később pontosít.

lakáspiac lakásárak ingatlanhirdetés lakáshirdetés magánhirdetések haszonélvezeti jog ingatlanjog Ingatlanműhely
Játék a szavakkal : a tulajdonjog eladó nem a lakás

3. Haszonélvezeti joggal terhelten a tulajdonjog korlátos

Halálig tartó haszonélvezeti jog van a lakáson. Ez nem zárja ki az adásvételt. Ha most gyorsan kikérnénk az ügyvédünk tanácsát, annyit mondana, hogy a lakás megvásárolható így is, de csak és kizárólag a haszonélvezővel együtt. A hirdetés szövegéből kiderül, hogy a haszonélvező biztosan nem akar költözni és lemondani sem a haszonélvezeti jogáról. Így évek vagy évtizedek telhetnek el, mire a haszonélvező halálával a tulajdonjog teljes értékű lehet. Kiegészítené, hogy a haszonélvezeti jog nem örökölhető, nem is eladható, az teljes mértékben személyhez kötött. A most 78 éves néni a kizárólagos élvezője ennek és nincs az a rokona, barátja, ismerőse, aki ezt a jogot tőle valamilyen fondorlattal meg tudná szerezni.

lakáspiac lakásárak ingatlanhirdetés lakáshirdetés magánhirdetések haszonélvezeti jog ingatlanjog Ingatlanműhely
Haszonélvezeti joggal terhelt jelen és jövő

4. Az ilyen ingatlanok állapota a legtöbb esetben „kritikus” és minden kétséget kizáróan teljesen felújítandó.

Ez a lakás legalább nem egy földszinti tárolóból lett kialakítva, mert legfelső emeleti. Olvashatjuk, hogy a tetőt megcsinálták nemrégiben, ami arra utal, hogy előtte ázhatott a lakás és ennek akár lehetnek még látható nyomai is. Elég érthetően és tömören foglalja össze az eladó, hogy miért nincsenek képek az eladó lakásról:

lakáspiac lakásárak ingatlanhirdetés lakáshirdetés magánhirdetések haszonélvezeti jog ingatlanjog Ingatlanműhely
Feltételek és feltételezések

A brutális őszinteség nem helyettesítheti a képeket, azért tudatja velünk nem aranyat árul.

5. Menteni a menthetőt, szépíteni a semmit és megmagyarázni a megmagyarázhatatlant.

Egy „atomtámadás” után nem túl jó érvelni, hogy milyen idős a konvektor vagy az ablak. Valamivel még is kedvet akar csinálni az eladó, hogy felhívják. Egy 23 nm-es lakás teljes felújítását 1-1,2 millióra becsülni költői túlzás. Ezt már nekünk, a lakáshirdetést olvasónak is tudnunk kell. Itt pedig a legérdekesebb kérdés az időtényező. A 78 éves néni élhet akár még 20-25 évet is. Az, hogy ma meg tudnánk csinálni a lakást 2,5-3 millió forintból az nem azt jelenti, hogy évtizedek múlva is annyi lesz. A jövőértéket még nem tudjuk és talán eltörpül a kérdés a haszonélvezeti jog miatt.

6. A haszonélvezettel terhelt lakás ára piaci alapon nehezen értelmezhető.

A hirdető szerint ez a lakás haszonélvező nélkül 13 milliót ér, azzal együtt pedig 8 milliót. A tulajdonjog megvásárlásával ezek a számok nekünk csak azt jelentik, hogy vettünk egy lakást, amiről csak a Földhivatal fog tudni. Inkább adnánk érte 13 milliót és teljes jogú tulajdonosként tudjuk hasznosítani a lakást, mint sem 8 milliórt, amivel megvehettük a belépőjegyet a lakás bejárati ajtajához, nem pedig a kulcsokat.

7. Az utolsó szó jogán az eladó bármit mondhat.

„A metró és a belváros közelsége miatt könnyen kiadható lesz bármikor.” A bármikor helyett a valamikor kifejezőbb lehetne. Egyszer majd valamikor akár kiadható is lesz ez a lakás. Előtte egy embernek még le kell ott élnie az életét. A hirdetésben nincs benne közvetlenül, de sejthető, hogy a 78 éves néni nem tervezi az elköltözést és kivásárolni sem lehet – pénzért lemond a haszonélvezeti jogáról – mert az eladó már túllehet ezeken a körökön. Ő már megunta a várakozást a lakás bejárati ajtaja előtt, ezért most átadná a belépőjegyet a kulcsok helyett egy új tulajdonosnak potom 8 millióért. A megéri, nem éri meg a haszonélvezővel vásárolt lakás, csak a hirdetés alapján nem lehet eldönteni. Minél fiatalabb a vásárló, minél többet tud várni, és minél kevésbé számít neki, hogy mikor lesz teljes jogú és kizárólagos tulajdonosa a lakásnak, annál súlytalanabbá válhatnak a kockázatok.

Talán ez még érdekelheti a témában:

lakáspiac lakásárak ingatlanhirdetés lakáshirdetés magánhirdetések haszonélvezeti jog ingatlanjog Ingatlanműhely
Ügyvéd lakásvásárláskor

Az építő kritika szellemében a vitaindító bejegyzés kommentelhető, továbbgondolható. Csak hangosan gondolkodunk, ezért a tévedés jogát fenntartjuk. A témával kapcsolatban további kérdéseikre szívesen válaszolunk. Keressenek minket, csatlakozzanak hozzánk Facebook oldalunkon.

Kérjük, figyeljenek ránk, mert mi figyelünk Önökre.

Köszönjük.

Ingatlanműhely

Tovább

Ronda a lakásom, de el akarom adni

lakáshirdetések lakáshirdetés lakásárak lakáspiac digitális lakáspiac budapest ingatlanműhely

Szép lakásokat könnyű hirdetni. Az átlagos lakások is kis odafigyeléssel fotogének lehetnek. Na de mi a helyzet a kifejezetten ronda lakásokkal? Ha el akarjuk adni, beszéljünk vevőül.

A „home staging” nem minden esetben jöhet szóba. Erre pedig mutatunk egy példát is, mert ez a lakás jól nem fotózható. Annyira nem, hogy itt megint igaz lehet, a kevesebb több elv alkalmazása. Induljunk ki akkor a hirdetés szövegében olvasható filozofikus kijelentésből:

"A lakás egészére a nyugalom jellemző."

lakáshirdetések lakáshirdetés lakásárak lakáspiac digitális lakáspiac budapest ingatlanműhely

A zsúfoltság, a rendezetlenség, a káosz nem megnyugtató. Ezt kár volt lefotózni. Ha egy lakást „kinőttek” – maradjunk tapintatosak - nem kell ezt a tároló hangulatot bemutatni, mert a lakásból úgy sem fogunk látni semmit. Mások személyes tárgyaira, családi fotókra és egy élet munkájának „gyűjteményére” nem igazán vagyunk kíváncsiak. Mégis mit tehetünk?

A választ ismét megkapjuk a hirdetés szövegéből, ami némileg ellentmond a „zen” lakáshangulatnak, de legalább összhangban van a képeken látottakkal:

"Jellemzően az egész lakás felújításra szorul,"

lakáshirdetések lakáshirdetés lakásárak lakáspiac digitális lakáspiac budapest ingatlanműhely

Erre lehet hamarabb rájön az hirdetést nézegető a képek alapján, mint sem a szöveget idáig elolvassa. Ha egy lakás felújítandó, tudjuk, hogy nem szeretik ezt nyilvánvalóan hangsúlyozni, mert az olyan, mint ha az eladó magával alkudozna – írtuk ezt nem is olyan régen, amikor a Mennyit ér a lakásom? kérdésre kerestük a választ. Az online hirdetésnél ilyenkor fontos, hogy ne akarjunk mellébeszélni, mert nagyon kínos, a képek borzalmasak lesznek és ezer szó is kevés lenne kimagyarázni bármelyiket is:

1.Fotózni a konyhát, fürdőszobát és az előszobát érdemes

2.Pontos és méretarányos alaprajz legyen (méretekkel)

3. A házat fotózzuk le kívül-belül

4. A hirdetés szövegében pedig tényleg elég a gondolat folytatása:

"de ezáltal számtalan átalakítási lehetőséggel is bír."

lakáshirdetések lakáshirdetés lakásárak lakáspiac digitális lakáspiac budapest ingatlanműhely

Mivel tényleg egy nehezen eladható pénznyelőről beszélünk, ami a képeken lehet, hogy jobban néz ki, mint a valóságban, ezért tényleg ne stresszeljünk senkit ilyen ártatlannak tűnő gondolatokkal, mint

"Kimagasló lehetőség befektetők, vagy több gyermekes családok számára egyaránt!"

lakáshirdetések lakáshirdetés lakásárak lakáspiac digitális lakáspiac budapest ingatlanműhely

Ez tudjuk, hogy nem igaz. Egy ilyen lakás egy életre szóló kaland lehet. A felújítása, modernizálása, átalakítása óriási összegekbe kerülhet és sok időbe is. Ha mindenképpen kedvet akarunk hozni a megnézéséhez, akkor olyanokat írjunk inkább, hogy

- a lakást a tulajdonosa teljesen kiürítve, üresen adja át

- tehermentes, egy tulajdonosa van és a lakás bármikor birtokba vehető

Na igen, mondhatják sokan, az tuti, hogy egy ilyen lakásból nem egyik napról a másikra mennek el. Ha fürdőszoba képet megnézzük, konkrétan életveszélyesnek is nevezhetjük ezt a lakást. Ha a Fővárosi Gázművektől ezt valaki meglátja, az kimegy és leszereli a gázórat, mert azokat a gázkészülékeket már nem lenne szabad használni.

lakáshirdetések lakáshirdetés lakásárak lakáspiac digitális lakáspiac budapest ingatlanműhely

Az is lehet, hogy még azt sem tudja a tulajdonosa, hogy hová fog innen költözni. Ilyenkor sokminden átfuthat az ember fején, mert az adásvételek több hónapra, de akár félévig is könnyedén elhúzódhatnak, ami sem a vevőnek sem az eladónak nem jó. Mivel nincs miről beszélni egy felújítandó lakás esetében, beszéljünk inkább a lakás birtokbaadásának lehetséges forgatókönyvéről. Egy biztos, a digitális lakáspiacon ma már kifizetődőbb racionálisan és logikusan hirdetni a lakásokat. Ne akarjuk erőltetve eladni a lakást, sokkal inkább hozzuk meg a vevők kedvét, hogy meg akarják venni. A fényképek száma helyett, sokkal fontosabb a valódi hasznos információkkal bíró vizuális élmény. A képek legalább annyira segíthetik mint ronthatják is az eladási esélyeket. Gondolkodjunk a vevők fejével, ha felújítandó lakást kell eladnunk.

lakáshirdetések lakáshirdetés lakásárak lakáspiac digitális lakáspiac budapest ingatlanműhely

Az építő kritika szellemében a vitaindító bejegyzés kommentelhető, továbbgondolható. Csak hangosan gondolkodunk, ezért a tévedés jogát fenntartjuk. A témával kapcsolatban további kérdéseikre szívesen válaszolunk. Keressenek minket, csatlakozzanak hozzánk Facebook oldalunkon.

Kérjük, figyeljenek ránk, mert mi figyelünk Önökre.

Köszönjük.

Ingatlanműhely

Tovább

Ingatlanpiac - Hirdetések harca

minden ingatlan egyszer lakáshirdetések hirdetésszűrés ingatlan.com Szabó Laura ingatlanműhely

A digitalizálódó lakáshirdetési szokások gordiuszi csomója az ismétlődő hirdetések kiszűrése, csoportosítása. Az elmúlt 15 évben az egyre zavaróbb problémát a hirdetési oldalak nem kezelték. Nekünk vevőknek és bérlőknek pedig égnek áll a hajunk, amikor a listában ugyanarról a lakásról több hirdetési variációt találunk. Ha pedig a lakást tulajdonosként hirdetjük - eladó vagy kiadó, teljesen mindegy – milyen fárasztó kutatni és keresni, hogy biztosan mi hirdetjük egyedül és nem foglalkozik a lakásunkkal olyan ingatlanközvetítő, akivel nem is kötöttünk megállapodást.

A legismertebb lakáshirdetési  portál csendben bevezette a „Minden ingatlan egyszer” szolgáltatását, ami az azonos lakás eladó és kiadó lakáshirdetésinek csoportosítását jelenti. Szabó Laura,  a hirdetési oldal termék és szolgáltatásfejlesztés vezetője kérdésünkre megerősítette a hírt :

"Egyébként a szolgáltatás most már éles és aktív, csak nem írtunk róla még a keresőknek, és nem reklámozzuk. Bejelentkezve bárki elérheti, ez jelenleg a látogatók 10%-a, aki így használja az oldalt"

A "bejelentkezve" azt jelenti, hogy regisztrált lakáskereső - aki eladó vagy kiadó lakások szűrt listákat kér  (hirdetésfigyelő) a hirdetési oldaltól - illetve a regisztrált hirdetők (magánszemélyek és ingatlanközveítők).  Szabó Laura még hozzátatte:

"Eddig csak Office partnereknek jeleztük a változást."  - Mi azonnal kiemeljük ez  azt is jelenti, hogy a hirdetők  már egy hete ismerkednek az új szolgáltatással.

Hmmm, kaphatják fel néhányan a fejüket. Kétkedve, gúnyosan megjegyzéseket mormolva, hogy „Hisszük, ha látjuk!”. Ezért nézzük meg közelebbről, hogy mit tud most és milyen hatással lehet ez az online lakáshirdetési piacra rövid és hosszabb távon.

Azonnal látjuk az ismétlődő hirdetések számát

minden ingatlan egyszer lakáshirdetések hirdetésszűrés ingatlan.com Szabó Laura ingatlanműhely
Csak egy kattintásra az ismétlődő hirdetésektől

Az ismétlődő hirdetések nem feltétlenül károsak, mert extra információt hordozhatnak számunkra:

Nem csak az az információ, hogy kik és hányan hirdetik a lakást, hanem a különböző lakásleírásokból, képekből akár többet tudhatunk meg így. Egymás után átnézve őket, mindjárt tájékozottabbak lehetünk a lakásról. Az összes hirdetést átnézve dönthetjük el, kivel vesszük fel a kapcsolatot.

Kit érdekel a drágább hirdetés?

minden ingatlan egyszer lakáshirdetések hirdetésszűrés ingatlan.com Szabó Laura ingatlanműhely
Árösszehasonlítás azonnal, amivel milliókat spórolhatunk  vevőként

A képet megnézve láthatja mindenki, hogy ugyanazt a lakást 13% árkülönbséggel, 2,1 millió forint felárral is hirdetik:

Együtt látva a hirdetéseket  azonnal tudjuk, hogy a lakás kínálati árát milyen szinten határozzuk meg.

Az óriási árkülönbségek most a hitelességet – a hirdető hitelességét – kérdőjelezik meg. Biztosak lehetünk benne, hogy ha ez a szolgáltatás a szélesebb nyilvánosság előtt is ismert lesz, akkor az ilyen árkülönbségeket nem lesz hirdető, aki fel meri vállalni.

Az árösszehasonlító oldalak évek óta borzolják a kereskedők idegeit. A lakáshirdetések csoportosítása is hatni fog az árakra.

Tulajdonostól eladó és kiadó

minden ingatlan egyszer lakáshirdetések hirdetésszűrés ingatlan.com Szabó Laura ingatlanműhely
Hideghívásoktól szenvednek a magánhirdetők minden kérésük ellenére

A magánhirdetésekre jó ideje már külön lehet szűrni. De mennyivel jobban esik együtt látni a tulajdonos és az ingatlanközvetítők hirdetéseit. A példánkban a tulajdonos hirdetése a legolcsóbb. Ez erősíti azt a sztereotípiát, hogy az „ingatlanosok manipulálhatják az árakat":

Arra a piaci hiedelemre, hogy az ingatlanközvetítők a jutalékukat nem a lakás árába, hanem árára teszik rá, sajnos találni példát.

Nincs ez így minden esetben, de amíg előfordul, addig minden vevőnek van miért aggódnia, ha a lakást a tulajdonosa nem hirdeti.

A hirdetésben többször is szerepel, hogy a tulajdonos ingatlanközvetítő segítségét nem kéri, ennek ellenére láthatjuk, hogy nyolc kéretlen lakáshirdetője is van. Tudhat róla? Egyáltalán nem biztos:

Minden magánhirdetőnek segíthet ez a szolgáltatás átlátni, hogy valójában kik hirdetik a lakását és mennyiért.

minden ingatlan egyszer lakáshirdetések hirdetésszűrés ingatlan.com Szabó Laura ingatlanműhely
Százezreket jelenthet bérlőként is, hogy kinek a hirdetésére jelentkezünk

A kiadó lakás példáján is látszik, hogy a tulajdonos árához képest vannak olyan ingatlanközvetítők, akik 25%-kal magasabb áron is hirdetik a lakást. Ez százezres különbségeket jelent egy év alatt - ami egy átlagos bérlési időszak. Az eset nem egyedi sajnos:

A példa mutatja, hogy a csoportosítás jó hatással lesz az albérleti árakra is. A felelősség nélküli hirdetéseknek vethet véget ez a szolgáltatás, mert ma még könnyen meg lehet téveszteni a gyanútlan érdeklődőket, akik nem ismerik a lakás összes hirdetését az oldalon.

Eladó vagy kiadó

minden ingatlan egyszer lakáshirdetések hirdetésszűrés ingatlan.com Szabó Laura ingatlanműhely

Nem akarunk eladó lakást kibérelni, pedig ma tipikus, hogy a lakást egyszerre hirdetik vevőknek és bérlőknek is.

A bérlőknek azonnali üzenetet hordoz a csoportosított hirdetésekben az eladó lakáshirdetések megjelenése. A hirdetésszűrő szolgáltatás a lakás mind a két típusú hirdetését csoportosítja. Megjósolható ennek a következménye:

A bérlők nem fogják felhívni a kiadó lakás hirdetőjét, ha a lakás eladó is.

A lakás eladó hirdetéseit nézegető vásárlók pedig azonnal információt kaphatnak arról, hogy a lakás kb. mégis mennyiért meghirdethető kiadó lakásként.

Megjegyzés: A hirdetési oldal megerősítette, hogy jelen pillanatban nem csoportosítja a rendszer az eladó és kiadó lakások hirdetéseit egybe. Viszont hamarosan az eladó lakások adatlapján jelölni fogják, hogy kiadó is a lakás és természetesen a kiadó lakások adatlapján is jelölve lesz, hogy eladó.

A lakás „befektetésnek is jó” szlogen így egész másképp is értelmezhető. Hiszen, ha üresen áll és nincs benne bérlő, akkor nem biztos, hogy az „jó befektetés”. Igen, tudjuk, az eladó lakásokból a bérlők akár ki is költöznek és nem költözik be addig új bérlő, amíg az adásvétel meg nem történik. Sőt azt is tudjuk, hogy akár visszaéléshez is vezethet az ilyen csoportosítás, mert az eladó direkt olyan bérleti díjat állít be, amin senki nem bérli ki a lakást, de a vevőt megtévesztheti vele. Ezt az idő fogja eldönteni, hogy milyen kölcsön- és ellenhatások fogják erősíteni vagy éppen kioltani egymást.

minden ingatlan egyszer lakáshirdetések hirdetésszűrés ingatlan.com Szabó Laura ingatlanműhely
Mérföldkő a bérlőknek és lakásvásárlóknak, "digitális" iránytű a hirdetőknek

A csoportosítás még nem tökéletes

Az albérleteknél egyelőre gyakoribb a téves csoportosítás, amire rákérdeztünk, hogy mi lehet az oka. Szabó Laura elmondta:

"A kiadó lakások valószínűleg azért hibásabbak sokszor, mert gyorsan pörögnek, és ha első körben volt tévedés a csoportosításban, akkor előbb kiadják, mint az javításra kerülne.  A párosítás kézzel történik, hogy kizárjuk az automata által fel nem ismert hibázási lehetőségeket."

Az eladó lakásoknál is előfordulnak hibás hirdetésösszevonások, de eddigi tapasztalataink alapján nagyon ritka:

Sokkal jobban működik a párosítás, miközben az eladó lakásoknál a hirdetések ismétlődése sokkal gyakoribb jelenség.

A hirdetők néhol egész elképesztő hirdetési számokat produkálnak egy lakásra. Az alábbi képen minden csoportosítás tökéletes, a megadott számú ismétlődések helyesek. Semmi jót nem jelent az ilyen irreális számú ismétlődés. Ez is üzenetet hordoz, ami alapjaiban változtathatja meg a hirdetési szokásokat A magas hirdetésszám a vevőket sokkal jobban fogja inspirálni az alkura, mint bármi más:

Felhívás lesz keringőre, ha a vevők ilyen „elkeseredett próbálkozást” fognak látni a hirdetési oldalon. A tulajdonosnak nem lesz érdeke bizonyos számú hirdetés fölé engedni a lakáshirdetések számát.

Ez az önkontroll kihathat a lakástulajdonosok és a közvetítők kapcsolatára, de még a közvetítők egymás közötti együttműködésére (keresztértékesítésre) is.

minden ingatlan egyszer lakáshirdetések hirdetésszűrés ingatlan.com Szabó Laura ingatlanműhely
Önkontroll?

Ezzel együtt csökkenhet a hirdetési oldalon a lakáshirdetések abszolút értéke. Nem kevesebb eladó vagy kiadó lakás lesz, hanem csak kevesebb lakáshirdetés és lakáshirdető:

A hirdetési portál így közelebb kerül a valósághoz. Az egyedi hirdetésszám - az eladó és kiadó lakások „pure”, tiszta mennyisége – már ma is sokkal fontosabb információ, mint az, hogy hány aktív hirdetés van az oldalon.

A jövőben pedig a lakáshirdetési piac tisztulása felé vezető út alapkőletételének ünnepélyes eseménye az ilyen fokú átláthatóságot elősegítő szolgáltatás.

minden ingatlan egyszer lakáshirdetések hirdetésszűrés ingatlan.com Szabó Laura ingatlanműhely
Az átláthatóság a tisztességes piaci verseny alapja lehet

Szabó Laura  a hiánypotló újításról lelkesen nyilatkozott:

"Sokat dolgoztunk rajta, és bízom benne, hogy a keresőknek és hirdetőknek is tetszeni fog - ezzel lerövidíthető a keresési idő, minőségibb érdeklődés tud menni a hirdetőnek is, ha a kereső már a teljesebb piac ismeretében telefonál. Várjuk mi is az első eredményeket, több érdeklődésre számítunk. Jelenleg csak regisztrált felhasználónak elérhető és Budapesten."

digitalizálódó hazai lakáspiac folyamatait gyorsíthatja fel, eddig elképzelhetetlen szintre emelve az eladók-vevők, bérbeadók-bérlők és az ingatlanközvetítők közötti kapcsolatot - új status quo-t teremve  - ez a benchmark szolgáltatás.

FONTOS!  Az utcai fényképek 2016. szeptember 19-én készültek Budapest 2. kerületben. Az ingatlan.com szűrési listái a 2016. szeptember 20-i pillanatokat mutatják, a vizualizáció kizárólag arra vonatkozik.

Az építő kritika szellemében a vitaindító bejegyzés kommentelhető, továbbgondolható. Csak hangosan gondolkodunk, ezért a tévedés jogát fenntartjuk. A témával kapcsolatban további kérdéseikre szívesen válaszolunk. Keressenek minket, csatlakozzanak hozzánk Facebook oldalunkon.

Kérjük, figyeljenek ránk, mert mi figyelünk Önökre.

Köszönjük.

Ingatlanműhely

Tovább

Az én bérlőm

albérlet albérletpiac kiadó lakás lakáshirdetés bérlő bérlő szűrés ingatlanműhely

Ingatlanos trükkökről naponta olvasni az albérletpiacon. Na de trükkös bérlőkről? Az albérletpiac homogénnek tekinti a lakáskeresőket, akik ki vannak szolgáltatva a „pénzéhes” tulajdonosoknak és a velük dolgozó „ingatlanosoknak”. Panasztenger, feszültség és sok-sok ingerült érintett, amivel szőnyeg  alá lehet söpörni a tisztességes bérbeadókra leselkedő veszélyeket.

Az alaptörténet egyszerű és bárkivel megeshet, aki a lakását nem maga hirdeti.

A bérlők szemében első ránézésre mindig valamilyen kényszerként élhető meg, hogy ha a bérbeadónak segítségre van szüksége a bérlő megtalálásához.

De nem mindenki van ezzel így. Vannak régóta működő megbízható kapcsolatok, ahol a lakás tulajdonosa nem vesz részt a bérlőkeresésben. Ilyen ritka pillanatok egyikéről van szó most is, ahol egészséges a bizalom a tulajdonos és a lakás hirdetője között. Ezt azért fontos leszögezni, mert a trükkös bérlők pont arra alapozzák a „hátsó szándékaikat”, hogy nincsenek tisztában a lakáshirdető és a lakástulajdonos különleges kapcsolatával. Általános vélekedés, hogy aki nem lakástulajdonosként hirdet, ott csak  felesleges  az „ingatlanos”, egy púp a bérlők és a tulajdonosok hátán. Jobb azt gyorsan megkerülni, kikerülni, közvetlenül a tulajdonossal felvenni a kapcsolatot, még ha ehhez az "ingatlanoson" át  is vezet az út közvetve vagy közvetlenül.

A lakáshirdetéseknél egyre gyakoribb, hogy pontos címmel, a lakást képekről teljesen azonosíthatóan hirdetik.

Egy lakáskezelő vagy a tulajdonosnak évek óta megbízható bérlőket kereső ingatlanos  még bátrabban és nyugodtabban hirdethet így. Pontosan úgy tehet, mint ha maga a lakás tulajdonosa hirdetne, mert a hirdetés nincs duplikálva, csak ő egyedül és kizárólagosan keres bérlőt a lakásba.

A segítőkész szomszédok

A bérlők elől sem a lakás sem a ház nincs eltitkolva, mert a lakás tulajdonosa a lakáskezelőt vagy a megbízott ingatlanos partnerét nem akarja megkerülni, nincs mitől tartania az együttműködő feleknek. A trükkös bérlők viszont a hirdetés alapján már ki tudnak menni a házhoz és a lakáshoz, pl. anélkül, hogy a hirdetővel időpontot egyeztetnének. Ott becsengetve a szomszédoktól érdeklődhetnek, hogy mi az elérhetősége a hirdetett lakás tulajdonosának. És akármilyen hihetetlen, szinte minden esetben bejutnak a házba és mindig lesz egy lakó, aki tudja a tulajdonos elérhetőségét és meg is adja akárkinek, aki kéri.

A "nyomulós" bérlők

Az a trükkös bérlő, aki szerencsés és telefonszámot kap, az telefonálni is fog a tulajdonos nem kis meglepetésére. Azt gondolja a trükköző, hogy a tulajdonosnak ezzel bearanyozza a napját, pedig inkább csak gyanakvást ébreszt, ha tudja, hogy a bérlők kiválasztása éppen folyamatban van.  Szinte minden esetben azzal magyarázzák a váratlan hívást, hogy nem érik el a hirdetőt. Az érdeklődőt a megbízottjához irányítja a tulajdonos, hogy ő nem foglalkozik ezzel, a bérlőjelölt így nem ér el eredményt, csalódott lesz. A lakás után már nem is érdeklődik olyan hevesen, mert pont azért akarja megkerülni a hirdetőt, hogy ne kelljen még véletlenül se olyan emberrel találkoznia, aki „válogat” a bérlők között. Ő a tulajdonosra szeretne közvetlenül és személyesen hatni. Egy ilyen bérlő duplán üzen a tulajdonosnak és a bizalmasának is. Egyrészt a rámenőssége és az ügyeskedése nem impnonáló, hanem riasztó. Másrészt, ha jó bérlő és nincs mit rejtegetnie, akkor időpontot egyeztet és megnézi a lakást az „egyenes úton” és a maga természetességével éri el, hogy ő legyen a kiválasztott bérlő.

A „nyomulós bérlőket csak a nyomulós tulajdonosók” kedvelik. Zsák a foltját – tartja a mondás.

A Pokolba vezető út

A pontos cím és a lakás beazonosítása egyeseknek kevés, mert a tulajdonossal a lakásnál szeretnének találkozni már az első alkalommal. Ilyenkor időpontot egyeztetnek vagy csak érdeklődnek a lehetséges lakásnézésről a hirdetőnél. Na nem azért, hogy megnézzék a lakást, hanem azért, hogy biztosan találkozzanak a lakás tulajdonosával. Azt nem tudják, hogy nem lesz ott, ezért hoppon maradnak, de maga a trükk évek óta ugyanaz. Két különböző megközelítés, de ugyanaz a cél:

  1. A lehetséges időpontokból kiderül számára, hogy valószínűleg mások is nézik akkor a lakást. Így nem egyeztet pontos időpontot, csak eljön „titokban”. A ház bejáratától nem messze várakozik, hogy lássa és hallja, hogy mi történik. Időközben azonosítja az „ingatlanost”, be is jöhet a házba és ott várhat, amíg az "ingatlanos" elhagyja a terepet. Ilyenkor jön el az ő ideje és már megy is fel a lakáshoz, keresi a tulajdonost, szomszédokat háborgathatja és ha nem kap közvetlen elérhetőséget a lakás tulajdonosához, akkor a lakásajtón üzenetet hagy.
  2. Annyiban különbözik az 1-es típustól, hogy ő leegyezteti az időpontot, abban a reményben, hogy  a tulajdonos biztosan ott lesz. Eleve úgy szervezi tervezi a találkozót, hogy tudja előtte és utána is hányan jönnek kb. Nem ritkán utolsónak hagyja magát, hogy még jobban kézben tudja tartani az eseményeket. Vannak akik szólnak, hogy baj-e ha késnek és ha igen meg tudják-e őket várni. Van aki arra vár, hogy felhívják „mikor jön”. Esetleg csak csendben figyelnek, hogy megunja-e az „ingatlanos” a várakozást a ház előtt és elmegy. Csak az „ingatlanost akarják elűzni” egy félórás késéssel, a körülményeskedéssel, vagy csak azzal, hogy nem is elérhetők. Ha tiszta a terep már indul is az akcióterv és le akarnak csapni a magára maradt lakástulajdonosára. De mivel nincs ott, akire számítanak, ők is hoppon maradnak. Szomszédok vagy segítenek vagy nem, ilyenkor marad a papírfecnire írt üzenet a lakás bejárati ajtajához tűzve.

Ezek a trükkök nem csak bérlői csínytevések a „felesleges és lehúzós ingatlanosokkal” szemben. Néha akár háborút is folytathatnak „csoportok”, akik kinéztek maguknak egy lakást és a csoport - legyen az egy család, egy pár egy "baráti társaság" vagy  „vállalkozás” - egyes tagjai egymás után nézik meg így vagy úgy a lakást, hát ha az egyikük lesz a szerencsés bérlő. Ezt tudni kell észrevenni és tudni kell kezelni is.

albérlet albérletpiac kiadó lakás lakáshirdetés bérlő bérlő szűrés ingatlanműhely
E-mailben érdeklődött mikor jöhet megnézni. A válasz után időpontot nem egyeztetett, de a lakáshoz kiment üzentet hagyni. A "csapattársa" egy nappal később egy segítőkész szomszédnak köszönhetően elérte a lakás tulajdonosát is. 

Az „ én bérlőm” kiszűrése a többi közül

A bérbeadók első számú szabálya, hogy nem bérlőt keresünk, hanem az „én  bérlőmet”. A bérlőválasztás jogát mindig tartsuk fenn!

Ha a lakás jó, az ára rendben van, a hirdetés a valóságot tükrözi, a képek szépek, a leírás informatív, akkor az alternatív megoldásokat kedvelő bérlők sokkal ritkábbak. Rávágják most sokan, hogy jó-jó, tisztelet a kivételnek, de a bérbeadó tulajdonosok csak örülhetnek, ha „ingyen” beesik az utcáról egy bérlő, mert azzal csak spórolhatnak, akár egy havi bérleti díjat is ( = általános bérlőközvetítési díj). Tehát akár még a tulajdonos érdekét is szolgálhatják az ilyen "ingatlanosokat megkerülő bérlői huncutságok". És valljuk be, ebben is van valami – miközben halkan hozzátehetjük, hogy a Pokolba vezető út is jóindulattal van kikövezve.

A bizalom sem pénzkérdés. Aki pénzzel akar bizalmat "venni" tőlünk,   abban soha se bízzunk meg. A bizalmunkat ingyen adjuk, vagy sehogy!

Manapság persze már a jól kiadható lakások tulajdonosai, akik személyesen is részt vesznek a lakások kiadásában, leginkább maguk hirdetik meg a lakásukat, nem vesznek igénybe semmilyen segítséget.

Az ingatlanközvetítők a sok „nyomulós” tulajdonos nehezen kiadható lakását kínálják: sok a komprosszum, túlárazott, amire még „trükkös kereslet” sincs.

A jó ár/érték arányú albérletek kínálata nagyon szűk, a kereslet szinte végtelen, ahol néha veszélyes alakok is akadhatnak. Jó áron hirdetni lakást ma komoly kockázatokkal jár, akár tulajdonosként tesszük, akár megbízott bizalmasként. A bérlők megszűrése elkerülhetetlen, mert sokkal könnyebb beengedni valakit, mint utána kitenni, ha baj van vele. Ha ismerjük az emberi természetet, nem mi fogjuk szűrni a bérlőket, hanem ők fogják megszűrni saját magukat. Nekünk csak tudnunk kell kit keresünk és észrevenni, amikor megtaláltuk.

Az építő kritika szellemében a vitaindító bejegyzés kommentelhető, továbbgondolható. Csak hangosan gondolkodunk, ezért a tévedés jogát fenntartjuk. A témával kapcsolatban további kérdéseikre szívesen válaszolunk. Keressenek minket, csatlakozzanak hozzánk Facebook oldalunkon.

Kérjük, figyeljenek ránk, mert mi figyelünk Önökre.

Köszönjük.

Ingatlanműhely

Tovább

Ingatlan reality

lakásárak lakáspiac lakásbefektetés értékbecslés ingatlanportál lakáshirdetés budapest ingatlanműhely

A lakáspiacot az irreális árazás mozgatja. Ez indítja be az eladók fantáziáját és teremt bőséges választási lehetőséget a vevőknek. A több eladó lakás több vevőt, a több vevő több eladót is vonz, manipulálva egyik vagy éppen a másik fél elvárásait. A túlárazás a lakáspiaci manipuláció szerves része, mondhatni lételeme. Ez pedig egy valóságshow, egy igazi reality, ahol az árazás a casting. A szereplőválogatást a magas árak biztosítják, mert itt a főszerepet mégis csak az eladó lakások játszák. Legyen most épült, vagy csak éppen tervezőasztalon lévő új, esetleg teljesen lelakott vagy csodásan felújított használt lakás, kisebb vagy nagyobb, átlagos vagy nagyon különleges, a lakáspiaci árak befolyásolják a kínálat mennyiségét és minőségét is. A vevők szeme meg csak káprázik az egyre színesebb választéktól, ami a növekvő áraknak köszönhető, és beindul a nagy ingatlan reality show.

Mennyit ér a lakásom?

lakásárak lakáspiac lakásbefektetés értékbecslés ingatlanportál lakáshirdetés budapest ingatlanműhely

Mennek-e még feljebb az árak? - kérdezik az eladók. Kivárjak még, hát ha lejjebb mennek az árak? -  elmélkednek közben a vevők. Abnormális, ami történik - közvetíti a média a vevők és eladók élet-halál harcát és a  feloldhatatlannak tűnő ellentétét. Szóval dráma van, mint a Való Világ 8 és a  Star Academy „villájában”.

Ma már a „villa” szó hallattán kevésbé asszociálunk valami különleges lakóépületre, hiszen hamarabb jut eszünkbe a valóságshowk így nevezett stúdiója. Szóval villa ide vagy oda, mindegy, hogy boom vagy válság van,  minden vevő magasnak érzi és minden eladó alacsonynak az árakat. Ez az állandó hangos konfliktus a dráma alapja a média nagy örömére. A szereplők egymásra utaltságát csak tetézi, hogy nincsenek egyedül, hiszen a showműsort az ingatlanközvetítők és ingatlanhirdetési oldalak teszik még érdekesebbé. Az ingatlanpiac körül kialakult szolgáltatói szektor a maga módján szól bele a kereslet és kínálat egymásra találásába. A lakásárakra közvetlenül és közvetve is mind tudnak hatni. Megkülönböztetett figyelem övezi a lakáshirdetési oldalakat. Ártatlan nézegetésükkel az eladók és a vevők is az árösszehasonlításon keresztül ismerkednek meg és alkotnak véleményét a lakáspiacról.

A lakáshirdetési oldalak az ingatlan reality "villája".

Lakáshirdetések összehasonlítása

Ami régen az volt, hogy a „szomszéd mennyiért adta el a lakását”, az ma az online lakáshirdetési oldal. Azt nézegeti mindenki, aki él és mozog, lakásturistáktól kezdve, újságírókon át. Azok is azt nézik, akik csak gondolkodnak, hogy a mostani lakásukat eladják és másikat vesznek…esetleg építenek. Figyelik azok is, akik már bevásároltak, de mindig tudni akarják éppen mi történik a lakáspiacon. Természetesen az „ingatlanosok” is állandóan rajta lógnak.

De még a bankok és az értékbecslők is a lakáshirdetési oldalak alapján értékelik a hitelfedezeteket, annak ellenére, hogy a lakáshirdetések összehasonlítása alapján történő árazás nagyon szubjektív:

  • Relatív, hogy mihez képest magas, jó vagy éppenséggel alacsony(abb) egy eladó lakás ára - de kit érdekel ez, ha pl.  az  ingatlan.com kínálata alapján gondolkodik mindenki a lakáspiacról.

Elhelyezkedés, mint státuszszimbólum

A kiválasztott környéken lévő eladó lakások árait nézegeti a vevő és az eladó is először. Ha nem tetszik nekik, amit találnak, akkor körülnéznek az egész kerületben.

De a kerület vagy egy városrész árazását hogyan lehet levetíteni egy darab eladó lakásra, amikor még az utcában, de akár az adott házban is merőben más ára lehet egy-egy lakásnak? - az értékéről már nem is beszélve...

Természetesen sehogy, de az eladókat vagy csak a kíváncsi lakástulajdonost ez  egy pillanatig sem fogja zavarni. A vevők is cumiként cuppannak rá, mint egy kisgyerek. A kerületi (átlag)árak hiába üres üzenetek, mégis ezek alapján fogják beárazni a lakásokat. Ez is egy örökségünk azokból az időkből, amikor a lakásoknak tényleg annyi volt az ára, amennyiért "a szomszéd eladta a sajátját". Kellett egy viszonyszám, hogy eldönthessük jó áron vásároltunk vagy adtunk el:

  1. Az ingatlan értékbecslési szokásaink is nagyrészt ezen alapulnak még ma is.
  2. Ezért hívjuk mi ezt árbecslésnek, mert a lakások értékével senki sem foglalkozik, csak az árakkal...cinikus vagy irónikus, de még az értékbecslő sem :)

Az elhelyezkedés legendája egyébként is külön megérdemel egy kis extra figyelmet. Az ingatlanoknál ez a „márka” (brand), aminek különleges szerepe van. Ugye bárkivel előfordult már, hogy márka alapján vásárolt vagy hozott döntést?  A mit és hol kérdések egybeolvadnak ilyenkor, ha bármilyen termék - a lakás is az - vásárlását márka/elhelyezkedés alapján döntjük el. Miközben mindenki tudja, hogy a márkák vásárlása a marketing stratégák álma, addig a lakáspiacon vevőként nem érezzük át ennek a kockázatát.

Sőt, sokkal hamarabb hozunk döntést egy lakás elhelyezkedéséről, mint magáról a lakásról. A lakások elhelyezkedésében rejlő árazást úgy használják ki az eladók, mint a menő márkák a logójukat.

Elhelyezkedés és a szomszédok, ill. környezet (ellentmondásos) viszonya

Ha státuszszimbólumot jelképez egy lakás elhelyezkedése, akkor a választásunkat leegyszerűsíthetjük, kizárva így minden más lokációt. Ezzel nem is lenne semmi baj, ha nem akarnának az eladók minden mást is kompenzálni egy lakás elhelyezkedésével. Ilyen esetben az egész kerület neves épületeit, utcáit, szórakozási lehetőségeit említik, mint szomszédok. Az nem derül ki egy hirdetésből sem, hogy kik laknak a házban, vannak-e hajléktalanok a környéken. A koszos és szemetes utcakép nem lesz lefotózva, ahogy a gondozatlan keretek, kapuk sem. A nyáron bűzlő kukákról sem fogunk olvasni, ahogy a balhés szomszédokról, vagy a társasház gondjairól. De a bűnűgyi statisztikákkal sem fognak dicsekedni az eladók. A zaj- és légszenyezettség a  budapesti lakáspiacra vajmi keveset hat, ha pusztán a kínálati árakat nézzük. Sok presztízs ingatlan a pesti és budai Duna-parton nem a legcsendesebbek közé tartoznak. A szélcsatorna miatt itt sokat fúj a szél és a város szmogja is szépen körül tudja őket zárni, ha éppen szélcsend van.

A kerület vagy a lakópark nevével minden szomszédot és  a környezetet is idealizálni akarnak az eladók.

A vevők is könnyedén abba a hibába eshetnek, hogy egy lakás elhelyezkedése megmagyarázhatatlan elvárásokat ébreszt bennük. Az nem megmagyarázhatatlan, ha valaki a munkája, a gyerek kiválasztott óvodája és iskolája, családi okok miatt kötődik egy környékhez. Arról nem is beszélve, ha nem is akar környéket váltani csak lakást a költözéssel. De manapság sokszor felmerül a lakásbefektetés kérdése. Elvileg egy lakásbefeketőnek mindegynek kellene lenni, hogy hol vásáról. Az lenne a fontosabb számára, hogy mi hozza a legtöbbet a konyhára.

HOL vásároljon valaki befektetésre lakást fontosabb kérdés ma is, mint az, hogy MIT vegyen:

  • Pedig a lakások árnövekedése nem a státuszszimbólumtól függ.
  • A lakások bérbeadhatósága (hozama) sem elhelyezkedésfüggő.

Sokkal fontosabb az a kérdés a hosszú távú értékállóság, árnövekedés és hasznosíthatóság esetében is hogy:

Piacképes kereslet van-e a lakásra?

Minden környéknek meg vannak a piacképes lakásai. Ha azzal tisztában vagyunk, hogy hol és mit érdemes megvásárolni, akkor befektetőként gondolkodunk.

Ha csak a helyre fókuszálunk, akkor megvehetünk olyan lakást, ami nem forgalomképes sem az eladó sem pedig a bérbeadó lakások piacán, mert pl. az ára jobban motivál minket, mint a lakásban rejlő vagy éppen hiányzó piaci érték.

A lakásunkra van vagy nincs vevő/bérlő, sokszor csak az elhelyezkedése alapján értelmezhető kérdésnek gondoljuk. El sem tudjuk képzelni, hogy a lakásunkat nem is akarja megvenni/kibérelni senki, legalabbis egymást letaposva, nem fognak toporzékolni az ajtónk előtt. Már eleve abból indulunk ki, hogy ha olcsóbban adnánk, mint amennyiért elvileg el szeretnénk adni/kiadni, már azonnal meg is vennék/kibérelnék.

Elkalandozva ki közelebb és ki távolabb kerül a valóságtól és szembesülhet azzal a ténnyel, hogy az eladó és kiadó lakás még nem vonzza a vevőket/bérlőket csak úgy magától. Ha jönnek is az érdeklődök nem biztos, hogy kapunk ajánlatot, mert a lakás még sem olyan piacképes, mint amennyire azt gondoltuk függetlenül az árától.

Régi vagy új?

Az ingatlan kora megint nagyon relatív. Az új nem mindig jobb, de az idő sem tudja helyettesíteni a lakásfelújítást:

Egy társasház vagy egy lakás kora, nem csak az építés évétől függ, hanem attól, hogy mennyire felel meg a mai kor igényeinek.

Ha lepusztult, ütött-kopott, elhanyagolt, akkor hiába vannak rejtett értékei a háznak és a lakásnak, azt kihívás lesz beárazni.

  • És bizony hány olyan régi ház van és lakás, akár a belvárosban, akár a pesti vagy a budai zöldövezeben, amiben kompenzálni akarják a ház és a lakás valódi állapotát valamilyen jelzővel, hogy „villa”, „bauhaus”, „nagypolgári”, „exkluzív”, főleg ha az épület elhelyezkedése erre még lehetőséget is ad.
  • A legtöbb lakást annak valamilyen értéke miatt érdemes megvásárolni, mert az biztosítja a forgalomképességét és hasznosíthatóságát.

Itt újra megállnánk egy pillanatra, mert a lakáspiacon az elhelyezkedés beárnyékol minden más tényezőt, amiért hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a jobb elhelyezkedésű ingatlan értékesebb. Ez persze megint relatív:

  1. Drágábbnak drágább lesz, de az elhelyezkedés alapján nem biztos, hogy jobb üzlet kiadni.
  2. A várható árnövekedés sem csak a presztízs  elhelyezkedés kiváltsága , vagyis egy olcsóbb környéken is nőhetnek az árak (lásd a lakótelepek felértékelődését az elmúlt 2 évben)

Az 5. kerületben érte-e meg vásárolni lakásokat 2 éve vagy lakótelepeken, azt mindenki döntse el maga. Egy biztos, a lakótelepi vásárlók sem panaszkodhatnak, ha az árnövekedést és a lakások kiadhatóságát kell mérlegre tenniük a magas presztízsétékkel bíró 5. kerület lakásárnövekedésével és hozamaival szemben.

A 20. századi lakáspiac örökségének másik példája:

A belvárosmánia az ingatlan reality egyik különc figurája, az igazi reality celeb,  akiről megdönthetetlen tényként állítják, hogy a legjobb hozamok és a leggyorsabban kiadható lakások főszereplője.

A belváros a budapesti albérletpiac szinonimája, ami mindig meg is látszik a lakások árain. A hozamokról meg csak azt a statisztikát hisszük el, amit mi "hamisítunk". Önöknek is ezt javasoljuk :)

A különleges extrák felára

Van, aki értékeli és van aki szerint felesleges részletkérdés, pedig az elhelyezkedés mellett ezek még a leginkább vitatható, de legalábbis vitára okot adó árazási tényezők. Vannak esetek, amikor van hozzáadott értéke egy-egy átlagon felüli vagy értékes adottságnak:

  • Terasz
  • Kilátás/panoráma
  • Duna-part vagy annak közelsége
  • Zöld felület/park közelsége
  • Őrzött/védett ház
  • Házon belüli szolgáltatások: medence, szauna (akár a lakáson belül is) stb.
  • Teremgarázs a ház alatt
  • Lift

Pl. egy fizető parkoló övezetben a teremgarázsbeállási lehetőség komoly érték. Ha nincs is a lakáshoz eladó parkolóhely, de legalább van a házban lehetőség vásárolni, óriási előnyt jelent az olyan házakkal szemben, ahol soha sem lesz megoldva a modern és biztonságos parkolás a ház alatt.

A kisebb társasházakba divat volt nem tenni liftet Budapesten. A kisebb 2 emeletes társasházakat kedvelőknél a lift kérdése döntő lehet vásárláskor, de ugyan így a belvárosban sem evidens, hogy minden házban van lift.

Fel is tehetnénk a kérdést, hogy mennyit ér egy lift a lakás árában?

Mit számít az állapot és adottság?

A hirdetési oldalakat nézegetve azt mondanánk, hogy nem sokat. Ízlések és pofonok, mondhatnánk, de a sok felújítandó lakást miért hirdetik felújítottnak vagy jó állapotúnak? Attól, hogy sokszor ismétlik, még nem lesz igaz! A beköltözhető és átlagos állapot a felújítandó egyéb szabatosan értelmezett szinonimái, de  polgárpukkasztó/erkölcstelen villalakónak is becézhetnénk:

  • Felújítandónak azért nem „illik” meghirdetni, mert az olyan, mint ha az eladó saját magával alkudozna.

Az eladók már csak a nagyon kritikus állapotú lakásokra írják rá, hogy felújítandó:

  • A felújítandó csak akkor érték egy eladó lakásnál, ha már csak ez az egyetlen indoka maradt az eladónak, hogy a vevő miért vásárolja meg.

Pedig a felújítandó lakások mind a lakásbefektetések után érdeklődőknek mind a tudatosabb vásárlóknak jelenleg is a leginkább ajánlott lakás-kategóriája:

  • Egy jól átalakítható teljesen lepusztult lakóingatlan nagyon komoly árnövekedést rejt magában.
  • Vevőként annál drágább lakás nincs, mint a teljesen új és a frissen felújított lakás.

"Mindenkinek, aki szereti"

Vevőként a felárat ritkán éri meg kifizetni a „kész lakásokért”, de a még éppen „lakható” lakások árai sem fejezik ki a korszerűsítésük és néha a teljes felújításuk költségét sem. A teljesen felújítandó lakások az igazi befektetők Mekkája  már évtizedek óta. Jól keresnek velük és akár még meg is élnek belőle. Aki az árak mögé nézve értékben gondolkodik, továbbra sincs jobb lehetőség a piacon, mint az ilyen lakások között keresni a csiszolatlan gyémántokat. Mert nem az a kérdés ma, hogy a manipulált valóságshowban nőnek-e még a lakásárak, hanem, hogy mi magunk a saját lakásunk esetében mennyire tudjuk ezt befolyásolni döntéseinkkel.

Az építő kritika szellemében a vitaindító bejegyzés kommentelhető, továbbgondolható. Csak hangosan gondolkodunk, ezért a tévedés jogát fenntartjuk. A témával kapcsolatban további kérdéseikre szívesen válaszolunk. Keressenek minket, csatlakozzanak hozzánk Facebook oldalunkon.

Kérjük, figyeljenek ránk, mert mi figyelünk Önökre.

Köszönjük.

Ingatlanműhely

Tovább
«
123

Ingatlanműhely

blogavatar

Ingatlanpiac meztelenül - így kell dobozon kívül gondolkodni. Önképzőkör, ahol a hírekben az igazságot mutatják, nem a biztonságról beszélnek. A blogot az élet írja.

Vélemények

Twitter