business lakáspiac lakáshirdetés ingatlan.com ingatlanműhelyA lakáshirdetés mindig marginális kérdés maradt a hazai ingatlanpiacon. Azt gondoljuk, hogy mindenki ért hozzá születésétől fogva és nem kell hozzá semmilyen segítség, útmutató. Akik követik nálunk a lakáshirdetésekkel kapcsolatos  rövidebb és hosszabb munkáinkat, azok már tudják, hogy ez akkor tűnik csak igazán mélyvíznek, amikor fejest ugrunk bele.

A hazai lakáshirdetési piacról néha vannak hírek. Ezek többsége üres fecsegés, vagy ne adj isten szentimentális melodráma. Itthon kétség kívül egyetlen egy szereplős a piac. Nem kell elhinni azt, hogy egy ekkora piac egyáltalán elbír több hirdetési felületet ennél. Voltak kezdeményezések és talán lesznek is, de önmagában az, hogy egy üzlet mögött van pénz, talán még szakértelem is és tenni akarás, az sem garancia a sikerre. A nagy hirdető óriás az Expressz már a múlté. Kisebb, nevenincs oldalak minimális szinten életben tudnak maradni, de gyakorlatilag életképtelen a modelljük, konkurenciát sem jelentenek. Általában ennek az egyetlen egy oldalnak a hirdetéseiből tudnak klónozni/másolni hirdetéseket minimális bevételek mellett. A hirdetők még lehet, hogy ismerik őket, de a látogatók már annál kevésbé. A látogatók pedig gyűlölik ugyan azt nézegetni mindenhol.

Egy új oldalnak csak akkor lesz jövőképe, ha hirdetőket tud elvenni a ma egyetlen hirdetési felülettől, akik kizárólag csak nála hirdetnek.

Ha a hirdetés csak náluk jelenik meg, akkor van értelme ott nézelődni. Ha nem, akkor teljesen felesleges. Ami viszont nincs az elsőszámú és minden szempontból egyetlen hirdetési oldalon, az jelenleg Magyarországon nem is létezik. Így hiába vannak oldalak, ha csak mai szójárással élve „copy-paste” folyik, vagy szakmai körökben "áttöltésnek" nevezik.

A lakáshirdetésnek nem az a lényege, hogy minél több helyen legyen elérhető, hanem csak ott, ahol valóban keresik.

A legtöbb agonizáló hirdetési oldalnak az a baja, hogy ezt igazából fel sem fogja, át sem látja és még akkor sem fogja megérteni, hogy ha az arcába ordítjuk. Az online tér szinte mindenhol erről szól. Van egy domináns weboldal és az visz mindent. Az óriási dominanciát lehet, hogy el lehet veszíteni, de ebben a térben mindig is csak és kizárólag egy „mindent visz” szereplő lehet mindent vagy semmit alapon. Vagyis aki ma Magyarországon valóban lakáshirdetési oldalt akar üzemeltetni, annak vagy elsőnek kell lenni mindenben, vagy csak az utolsók között fog kullogni. A két nagy ingatlanos franchise már mind bepróbálkozott, nagy kudarc lett a vége. Az egyik látványosan ki is vonult az elsőszámú oldalról egy időre, de amikor látta, hogy ezzel gyakorlatilag azt érte el, mint ha nem is hirdetne egy lakást sem, visszament.

Mert az ingatlanközvetítőknek nincsenek vevőik és bérlőik, ők is hirdetnek miattuk.

Mert a saját honlap semmit sem ér – áruljuk el mindenkinek a titkot. Akármit is mondjanak a franchise hálózatok. Jó, hogy van, de semmi több. Nem helyettesíti a fő hirdetési oldalon való szereplést. Amit ott nem hirdetnek, az nem is létezik a vevők és bérlők számára.

Ha a többi hirdetési oldal mind megszűnne, semmilyen hatással nem lenne az első számú oldalra gyakorlatilag, de még a hirdetett egyedi ingatlanok száma sem változna érdemben.

Ezt a békát nagyon nehéz lenyelni és még mindig vannak „gólyák”, akiknek torkukon akadt ez a nagy falat. Most éppen az FHB bank komoly anyagi, az ELTINGA szakmai, az index.hu csoport ökoszisztémájának online támogatásával az otthonterkep.hu vívja éppen szélmalomharcát ezért a szerepért.

Ha az otthonterkep.hu is csak klón hirdetésekből akar megélni, nem egyedi hirdetésekből, akkor a sorsa meg van pecsételve. Nem vesz el piacot az első számú oldaltól.

A bankon fog múlni, hogy mennyi pénzt öl még bele ebbe az üzletbe és idő kérdése, hogy mikor lesz vége. Vagy a bank annyira felbosszantja magát, hogy piszkosul magas árat mond a vezető oldalért, amit szeretnénk nyilvánosan is megjegyezni, hogy sokkal, de sokkal okosabb döntés lenne pénzügyileg és üzletileg is, mint ablakon szórni a pénzt így, ahogy most teszik.

A vezető oldal minden hirdetésből proftál/nyer, amíg ugyan azok a hirdetések csak másolatok, más oldalakon igazából semmire sem jók, csak statisztikai értékük van, üzleti nincs.

Összefoglalva, nincs öldöklő verseny ezen a piacon. Csak vannak azok, akik másolják a hirdetéseket az egyetlen hirdetési oldalról, ahol kivétel nélkül, szinte minden eladó és kiadó magyar lakás megtalálható egyetlen egy helyen. A többi oldal csak ezekből szemezgethet. Sem hirdetőként, sem pedig látógatóként nem sok értelme van egynél több oldalra áldozni a drága időnket. A jofogas.hu pedig önmagában egy katasztrófa. Felfoghatatlan gagyi vállalkozás, ha lehet az ilyesmit így nevezni. Pénzük van, de mint az elefánt a porcelánboltban, tör és zúz. Ez együtt még is veszélyes, mert romból és nem épít, ami demoralizál ma a hirdetési piacon. Az oldaluk hatékonysága erősen kérdéses, meg az is, ami mögötte van. A káosz enyhe kifejezés, ami ott van. Amíg lehet szórni a pénzt, addig szórni is fogják, de azon a piacon jöhetne már valami racionális cég is.

Gyűlöljük az ismétlődő hirdetéseket még ugyan azon az oldalon is, nem hogy átmenni egy másikra és ugyan azt nézegetni előről újra.

Az ingatlan.com-ot mindenki ismeri, mint hirdetési oldalt, de sokkal kevesebben ismerik a történetét. Érdemes megnézni ezt a videót, ami 2013-ban készült és instant bepillantást nyerhetünk a színfalak mögé.

Mészáros Dávid (long version) from Bridge Budapest on Vimeo.

A tökéletes domain választás, a tökéletes időzítés, az internet hazai bimbózó vállalkozásaink egyik mai őskövülete, egy generációnak szinte érthetetlen lesz, mert akkor még sem index.hu nem volt, sem Google, nem hogy közösségi oldalak. Betárcsázós internet, amikor perc alapon netezhettünk, azt is jó lassan, e-mail is csak dísznek volt, a mobiltelefont is bunkofónnak hívták és ki is nézték az ember kezéből. A hazai .com (dotkom) vállalkozás lehet profán sikertörténet, lehet a kezdők szerencséje, de lehet egy életforma is. Mindenesetre, ha a tulajdonos jó üzletet akar majd egyszer kötni, akkor az az érdeke, hogy a cég egyre többet érjen. Ehhez fejleszteni kell, még nagyon-nagyon sokat, mert a hirdetések szűrésének problematikája csak egy a sok közül.

Egy dotkom cég folyamatai hiába digitálisak már az első pillanattól kezdve, ma már sokkal mélyebben és összetettebben várják ezt el a felhasználók, lásd az airbnb villámnyors globális sikerét.

Többnyelvűnek kell lenni, azt is profin és nem amatőr szinten (az angol és német változat nagyon kezdetleges, nem is érteni, hogy miért nem telik legalább egy fordítóirodával elvégeztetni a pontos fordítást), ami azonnal ismerje fel, hogy milyen nyelvű látogató érkezik az oldalra.

Az adatbázis önmagában kutyagumi, ha az nincs jól megtisztítva már alapból, hogy s vevők és a bérlők azt kapják, amire vágynak és nem azt, amit a hirdetők sokszor értelmetlenül rájuk akarnak erőltetni.

Az ingatlan.com elsőszámú feladatának kellene lenni, hogy a lakáspiac átláthatóságában is társadalmi felelősséget vállal, ha már ebben az iparágban egy megkerülhetetlen szereplő Magyarországon.