Airbnb turizmus vendéglátás turista turistaingatlan ingatlan Nasdaq 2021 Ingatlanműhely

13 éves az AirBnB sztori, de még egyetlen évben sem termelt profitot. A veszteséget hitelből finanszírozza a cég. Ez itthon nem egy közismert tény. Az AirBnB sztori itthon, főleg Budapesten, a jó üzletről szólt. Ez a 13 éve veszteséges AirBnB alig egy hete tőzsdére ment. Biztosan nem mi fogjuk megfejteni a rejtélyt, de azért még próbálkozhatunk a magunk módján.

Miért megy egy ilyen vállalkozás tőzsdére?

2020 végén, amikor a globális vendéglátás körül igen sok a kérdőjel. Ha úgy nézzük, hogy 13 év alatt nem jöttek be a számításai, akkor most miért látná jobban a jövőt az AirBnB, mint bármikor előtte? Miben bízik az AirBnB 2020-ban, amiben előtte még nem csalódott?

220 országban, 4 millió vendéglátóval és kb. 7,4 millió ingatlannal működik jelenleg az AirBnB. A nyári olimpiai játékokon nem képviselteti magát ennyi ország, de csak a veszteséget termeli. Akkor hol ebben a sztori?

Az AirBnB nem uralja az turistaingatlanok piacát. Európában kétségkívül nagyon népszerű. Viszont szülőhazájában sem a no. 1 piaci szereplő. Az AirBnB a turistaingatlanok világpiacának alig több mint egyharmadát uralja. Tízből hét turistaingatlanból nem az AirBnB profitál. Ezzel rá is vághatnák, hogy akkor az AirBnB étvágya biztosan nagyon nagy, fel akarja falni az egész turistaingatlan piacot. De ez egy elég unalmas amerikai sztori lenne.

Egy önző piaci szereplő, aki nem versenyezni akar – mert azt 13 év alatt hatékonyan nem tudott – így inkább az emberiség legpusztítóbb fegyverét (!), a pénzt veti be?

Pénzzel meg lehet venni a versenytársakat, pénzzel lehet finanszírozni a veszteséges üzleti modellt is, pénzzel piacot lehet szerezni, a pénz segíthet monopóliumot szerezni a turistaingatlanok terepasztalán. De ez még mindig nagyon uncsi. Mit akar az AirBnB egyáltalán, amikor a veszteség mellett a vele szembeni ellenszenv nőtt csak jobban az elmúlt 13 évben? Az AirBnB a vendéglátás igazi szereplője akar lenni, a szállodák mellett, valami mást akar kínálni, új élményt, új szolgáltatást – gondolhatjuk most már.

Nincs más lehetőség. Ki kell tudnia lépni abból a „van egy lakásom és megosztom a turistákkal” veszteséges üzleti modellből. „Van egy különleges élményem, aminek tursitaként Te is részese lehetsz” nyereséges üzleti modell bevezetése előtt állhat a cég.

A mögötte álló üzleti érdekek egyelőre látnak benne fantáziát, a veszteségeit fizetik saját zsebből, a Nasdaq-ra is fizették a belépőjét és értelmezhetetlenül magas áron kereskednek a részvényeivel. Ez egy veszteséges vállalkozásról nehezen elképzelhető.

Még mindig mondhatjuk azt, hogy ez vagy egy óriási átverés, vagy egy kivételesen ravasz dobás

A modellváltás jelentheti azt is, hogy az AirBnB készül a turizmus és vendéglátás következő korszakára, amiből fájdalmasan nagy szeletet szeretne kiharapni. Ennek az új korszaknak valószínűleg nem minden vendéglátó és turistaingatlan lesz a nyertese. 13 év után az AirBnB akar végre nyertese lenni a saját szolgáltatásának. Elég logikusan hangzik.

Ha így van, akkor az AirBnB már tudja, hogy mely lokációk, mely ingatlanai hozzák a profitot és melyek viszik. Ami elég volt az AirBnB-nek eddig, az 2021-től már kevés lehet. Aggódhatnak emiatt most olyan AirBnB vendéglátók, akiknek 2020 egyébként is egy rossz álomnak tűnik? Teljes mértékben. Ez nem is lehet kérdés. Az AirBnB-vel szembeni ellenszenv is csökkenthető lenne, ha a cég sokkal hatékonyabban működne a jövőben. A hatékonyabb AirBnB üzletileg még mindig jobban hangzik a Nasdaq-on, mint az agyon szabályzott és agyon tiltott AirBnB. A gerillaháború helyett, a valódi üzletpolitika elhozhatja a várva várt nyereséget.

Az AirBnB aktuális marketing fogása elég érthetően mutatja az új irányt

A szilverszteri, kétszermélyes privát buli a Nasdaq torony tetején menőn hangzik. Mariah Carey hirdeti, mint host. 21 USD költséggel jár majd egy szerencsés New York City-i lakosnak. December 21-én hétfőn este, helyi idő szerint 21 órakor indulhat érte a verseny. Egy kis költőpénz és persze vacsora is jár az egyéjszakás élményhez.

Mondhatjuk megint azt, hogy ez is csak parasztvakítás, semmi több. Lehet. De mi van, ha nem? 2021-től az AirBnB nem az akar az lenni, mint ami 2020-ig volt. Ez valakinek lehet álom, másnak meg rémálom. Ha pénzt akar csinálni az AirBnB, sok pénzt, akkor változnia, változtatnia kell. Ezt 13 elvesztegett év után legalább 2020-ra belátták.

Kép: AirBnB

Az építő kritika szellemében a vitaindító bejegyzés kommentelhető, továbbgondolható. Csak hangosan gondolkodunk, ezért a tévedés jogát fenntartjuk. A témával kapcsolatban további kérdéseikre szívesen válaszolunk. Keressenek minket, csatlakozzanak hozzánk Facebook oldalunkon.

Kérjük, figyeljenek ránk, mert mi figyelünk Önökre.

Köszönjük.

Ingatlanműhely