gazdasági versenyhivatal gvh versenyjog fogyasztóvédelem ingatlanközvetítés ingatlanmarketing digitális lakáspiac proptech digitális forradalom technológiai forradalom negyedik ipari forradalom digitalizáció ingatlan 2019 Magyarország Ingatlanműhely

A digitális emberpiac az a gazdasági modell, amire a 21. század első két évtizedét eddig alapoztuk = a negyedik ipari forradalom. Az internetalapú világrendben minden ingyenesnek nevezett szolgáltatás nem más, mint egy adathalász vállalkozás.

Ahol ingyenes a szolgáltatás, ott mi vagyunk a termék egy modern üzleti alapelv, amit a mai napon a Gazdasági Versenyhivatal nyíltan és félreérthetetlenül támad. De ezzel kieresztette a szellemet a palackból. Ha az elvet alapjaiban véve tartjuk versenyjogi értelemben kockázatosnak, akkor szinte minden hasonló alapokon működő vállalkozás várhatja, hogy mikor vonják felelősségre, mert mondjuk félretájékoztatja az ingyenesnek reklámozott szolgáltatásával a kedves felhasználóit.

Elég ha csak a „kaptafánál” maradunk és kiemeljük a két első számú lakáspiaci szolgáltatást, az ingatlanközvetítést és a lakáshirdetést

Ezek a szolgáltatók mind belőlünk, látogatókból, a vevőkből élnek. A vevőnél van minden pénz, amit utána elosztanak egymás között az eladók, az ingatlanközvetítők és a hirdetési oldalak.

Egy lakáspiacban nem lehet több pénz, mint amennyit a vevők ott egy évben elköltenek. Ha több pénz van, akkor ott valaki rosszul jár, veszít, tönkremegy, fizetésképtelen lesz.

Egy ingatlan értékesítési költségét meghitelezheti az ingatlan tulajdonosa, az ingatlanközvetítő, amit örömmel tesz zsebre az ingatlanhirdetési oldal, de mindezt a vevő fizeti, a számlát neki nyújtják be a végén.

Az ingatlanközvetítő nem a tulajdonosokból él. Ha nincs vevő, bevétel sincs.  Ha az ingatlanhirdetési oldalon nincsenek, nem látogatják vevők, a hirdetők (eladók és ingatlanközvetítők) nem bíznak abban, hogy ott vannak vevők, akkor nem hirdetnek ott.

Az ingatlanhirdetési oldalaknak is a vevők (az ő oldalukról nézve a látogatók) adják az értéküket, akiket nem tájékoztatnak arról, hogy belőlük élnek, nélkülük az oldal egy fabatkát sem ér.

A látogatókról, tehát rólunk, adatokat gyűjtenek, szolgáltatásokat ajánlanak nekünk – a lakáshirdetéseken kívül – más reklámokat is láthatunk, utána pedig még követnek is minket, mert a nagy kereső reklámszolgáltatása nélkül nem lehet ma az internetet használni.

A magyar lakáspiac vezető ingatlanhirdetési oldala a nagy kereső reklámszolgáltatásán keresztül biztosítja látogatottságának egy jelentős részét. Annyira fontos számára ez - mármint a kereső óriással való drága és költséges együttműködés - bár nem tudni pontosan a két cég közötti együttműködés minden részletét. A látogatókról gyűjtött adatoknak van értéke, ami adott esetben pénzben is kifjezheztő, eladható/megvásárolható.

Adják-veszik az adatokat rólunk, bármit nézünk vagy keresünk ma online. Ha lakásokat nézünk egy hirdetési oldalon biztosak lehetünk benne, hogy kapunk az arcukba máshol is ilyen tartalmú, célzott reklámot. Ha vevőként ingatlanközvetítő ingyenes szolgáltását vesszük igényébe, hamar szembesülhetünk azzal, hogy van annak ára és bizony be is hajtják rajtunk.

A Gazdasági Versenyhivatal a mai napon azt mondta ki, hogy ez így, ebben a formában nem mehet tovább, ezért komoly bírságot szabhatnak ki holnaptól minden ingyenes szolgáltatást hirdető ingatlanközvetítőre és ingatlanhirdetési oldalra is

Ha pénzt keres egy vállalkozás abból, hogy mi az ő „ingyenes szolgáltatását” használjuk, közben adatokat gyűjt rólunk, ezeket az adatokat felhasználja haszonszerzés céljából, akkor ezt egyértelműen a tudomásunkra kell hoznia.

Egy lakáshidetési oldal nézegetése nincs nekünk ingyen, fizetünk érte. Az ingyenesnek hirdetett ingatlanközvetítőnek is fizetünk az adatainkkal, aki abból él, hogy utána „ingyen” rábír minket arra, hogy pénzt költsünk el egyik ügyfelénél, aki nem más, mint egy hirdető vagy egy másik ingatlanközvetítő és annak az ügyfele, akinek éppenséggel van eladó vagy kiadó lakása – hogy ne felejtsük el a bérlőket sem.

Semmi sincs ingyen, mondja ki hangosan a Gazdasági Versenyhivatal. Ha valaki ingyenesnek reklámozza az egyébként nem ingyenes szolgáltatását, mert üzleti érdeke fűződik hozzá, hogy a bizalmunkba férkőzzön, rólunk mindent tudjon, amivel ő pénzt kereshet, akkor azt egyértelművé kell tenni, tájékoztatási kötelezettséggel jár.

Ma, Magyarországon az ingatlanközvetítők és az ingatlanhirdetési oldalak a vevőket és a bérlőket félretájékoztatják a Gazdasági Versenyhivatal értelmezése szerint

Nincs kivétel, nem lehet bűnbakot csinálni egy szolgáltatóból sem az interneten, ami az internetalapú világrend alapján működik. Ha az egyik hibás, akkor hibás az összes, amelyik ingyen ebédet kínál, miközben visszaél a helyzettel és pénzt keres velünk, a rólunk gyűjtött adatokkal, rajtunk és kapcsolatunkon, a velük folytatott együttműködésen keresztül.

Ha a Gazdasági Versenyhivatal komolyan gondolja a ma megfogalmazott irányelvet, akkor holnaptól minden szolgáltató ellen keményen és határozottan fellép. Ha nem így lesz, akkor értelmét veszti minden szó, amivel ma olyan nagy önbizalommal a bírságot megindokolta.

Forrás: gvh.hu 1,2 milliárd Ft bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal a Facebook-ra

Kép: Instagram

Az építő kritika szellemében a vitaindító bejegyzés kommentelhető, továbbgondolható. Csak hangosan gondolkodunk, ezért a tévedés jogát fenntartjuk. A témával kapcsolatban további kérdéseikre szívesen válaszolunk. Keressenek minket, csatlakozzanak hozzánk Facebook oldalunkon.

Kérjük, figyeljenek ránk, mert mi figyelünk Önökre.

Köszönjük.

Ingatlanműhely