kritika szatíra lakáspiac újlakáspiac ingatlanmédia ingatlan 2020 Magyarország Ingatlanműhely

Lehet, hogy a médián keresztül választást lehet nyerni. Még az is lehet, hogy jó médiával bármilyen felesleges (akár káros) termék és szolgáltatás is értékesíthető. De az biztos, szinte 100%, hogy nincs az a média, amivel a lakáspiac a saját arcunkra formálható.

A lakáspiacra nincs hatással a média Magyarországon 

Hiába minden, a lakáspiac ellenáll, nem befolyásolható. A hírhamisítás a média fenegyereke. A média lakáspiaci képei, hírei nem a lakáspiacról szólnak:

- Mert a lakáspiac az nem egy hely. A lakáspiac sosem volt az.

- A lakáspiac az emberek és azok döntéseinek összessége.

- A magyar lakáspiac nem médiakompatibilis.

- Immunis minden nyomásra.

- Frigid a média bármilyen abúzusa ellen.

- A média lepattan róla.

A magyar lakáspiac pár évtizedes múltjában a média folyamatosan csak a rést keresi a pajzson, de nem találja. Nem tud rajta áthatolni. A lakáspiacunk lehet, hogy a közéletünk része, de a médiával szemben sokkal ellenállóbb.

A tehetetlen média így az üzleti szereplőkkel kénytelen elhitetni, hogy van hatalma a lakáspiac felett is

A média ostobának és persze fejőstehénnek nézi az üzleti szereplőket, akik, ha éppen nem csinálnak teljesen hülyét magukból ( = állandó ellentmondásba keverednek) a "közösségi" médiában, akkor szépen fizetik a számlát. Szerencsére az üzleti szereplők szerint is a média a legfontosabb hatalmi ág manapság, amivel minden irányítható. De kivételek mindig vannak, amik erősítik a szabályt. Ez a kivétel peckhjükre pont a lakáspiac, a független lakáspiac. A média mindig függő viszonyban áll a közvetlen környezetével, mindig valamilyen érdeket képvisel és közvetít. Független média nincs, talán sosem volt és nem is igazán vágyunk rá. Érdekvezérelt média van, volt és lesz is. A sajtószabadság is a több/különböző, akár ellenérdekelt médiát jelenti, nem a függetlent. A sajtó/média céljánál fogva nem lehet független, mert befolyásolni/hatni akar, mindent (is) jobban tudni nálunk. A lakáspiac viszont nincs függő viszonyban a környezetével, nem érdekvezérelt, nem akar befolyásolni minket, amit  a média értelmezni sem tud, nemhogy megérteni.

A lakáspiac inkább ösztönös, ösztönlényszerű, nem háziasított vadállat, aminek vannak még titkai

Az üzleti szereplők érdekei nem egyenlőek a lakáspiac érdekével. Hiába minden idő, energia és rengeteg pénz, a vadállat titokzatos vadállat marad. Idomárok, állatsuttogók helyett az érdekemberek, a pozícióból beszélő emberek próbálják megszelídíteni. Nulla sikerrel.

A média csak az érdekemberek álmait, vágyait közvetíti. Arról beszélnek, amilyen lakáspiacot szeretnének, de nem arról, amilyennek a lakáspiacot valójában látják, ha egyáltalán képesek az orruknál tovább látni. Az üzleti érdek mindig komoly, legyőzhetetlen akadály. A kényelmetlen igazság helyett ezért a megnyugtató hazugságok jönnek velünk szembe a médiában.

A független és ösztönösen gondolkodó ember is olyan, mint bármilyen más különleges adottság. Egy igazi hatodik érzék. Nem igazán tanulható, a szorgalom sem helyettesíti. Az, vagy velünk születik, vagy nem. A többségünk elfogadja, hogy ő maga is egy érdekember, de sajnos teljesen feleslegesen egy életen át bizonygatjuk az ellenkezőjét. A médiában is inkább olyan emberek képesek hosszabb távon dolgozni, akiken van egy szemüveg, amin keresztül szemlélik a világot. Ha levennék, talán nem is  látnának és nem is értenének semmit. Az ilyen ember mindig valamilyen pozícióból beszél, aki azt és csak annyit lát, amennyit és amit a szemüveg enged. 

Ami nem áll az érdekünkben, azt egyszerűen az ellenségünknek érezzük. Ebben a média jó partner és hatékony eszköz. Talán pont ezért még elképzelni sem tudjuk, hogy vannak emberek, akik ennél többre képesek, sokkal többre. A médiában ők nem szívesen látott vendégek, pláne nem alkalmazottak. A szemüveg nélküli emberek veszélyt jelentenek a média hatalmára, az üzleti érdekekre. Az üzlet és az érdek egymás szinonimái, bármikor felcserélhetők, együtt leírva inkább stratégiát jelent.

A lakáspiacról a médiában üzletemberek beszélnek, szemüveges üzletemberek. Olyan üzletemberek, akik nem tudják megkülönböztetni a piacot a kereslettől. Nem tudják, hogy csak annak van ára, aminek piaca is van. Nem értik, hogy a keresletet nem ők teremtik. Nem értik azt sem, hogy mitől van vagy mitől nincs valaminek piaca a lakáspiacon. Nem fogadják el, hogy nem tudják terelni és irányításuk alatt tartani a lakáspiacot. Őket az is kielégíti, ha saját magukat és a szavukat látják viszont a médiában. Tekintélyelvűek. Szeretik a színpadiasságot, az érdekközösséget, a személyi kultuszt, az összekacsintást, a cinkelt lapokat, a hízelgést, egymás vállának megelégedett veregetését. Erkölcstelenül jogszerű a lakáspiaci dráma több felvonásban :  - )

A kínos lakáspiaci témák a médiába erősen késleltetve és nagyon leegyszerűsítve  jelennek meg

A hiteles gazdasági újságírás már önmagában egy szóvicc. Ismerik azt a faviccet, hogy mi a különbség a gazdasági és a bulvár újságíró között? A vicc az, hogy semmi : - )

"Valami bűzlik Dániában" - érzésünk lehet ezért igen gyakran. Például hiába építenek társasházakat egymás után, aminek van piaca, de például nincs kereslete. A Balaton körül is épülnek - a tó környezetét kiemelő - szálloda jellegű társasházak (Megjegyzés: iróna). De ez még véletlenül sem azt jelenti, hogy tudják kinek építik (= ezt hívják spekulációnak).  Az új társasházak így kereslet nélkül is tudnak egyre drágábbak lenni. Nem veszik meg az egyik évben olcsóbban, akkor drágábban árulják a következő évben, mert egy új építésű lakás ára az mindig nő és nem férfi (Megjegyzés: Elnézést kérünk a gyenge poénért).

És nem szabad elfelejteni a lakásakciókat sem - az évekig tartó keresleti piac hirtelen kínálati lett, amiben egyetért egyszerre a társasházépítő, az ingatlanközvetítő és persze a hirdetési oldal is. Ez az új kartell lemez, nem a Ganxsta Zoleeé   : - ) 

A budapesti használt lakások is egy külön téma. Van piaca ezeknek a lakásoknak? Van. Áruk is van? Van. Keresletük van? Trendszerűen csökken, 2016 óta folyamatosan. Hol van az alja? Azt senki nem tudja, de nem is érdekli, amíg van ára és piaca a budapesti használt lakásnak.

Más nagyvárosi lakásoknak van piaca? Van. Kereslete? Kínos téma megint. Hiába mondták, hogy sorban álltak értük az elmúlt években. A sor lehet, hogy létezett, de egyre kevesebb ember állt benne, egyre nagyobb távolságot tartva egymástól. Igazából nem is sorbanállhattak, csak sorbarendezték őket, mert úgy többnek tűntek. A látszat, az látszat Budapesten, a Balatonnál, látszat az az egész országban.

Az üzletembereknek a családi ház nem üzlet, a lakáspiacon viszont ha új építésű lakás, akkor családi ház

A családi házaknak van piaca? Van. Van kereslete is? Van. Áruk is van? Változó, de nem ingyen adják azt sem, mert ha ingyen adnák, akkor nem lenne értéke. Minden téma kínos, ami nem üzlet. Hiába minden keresletösztönzés a nagyvárosokban, az elmúlt években csak piaca volt ott az ingatlanoknak, keresletük korlátosabb lett, mint valaha, mert a lakáspiac vidékre költözött ( = a nagyvárosokon túlra).

A média szerint mindenki nagyvárosban akar élni. A média szerint. A lakáspiac szerint nem. Magyarországon a nagyvárosokba inkább betelepítették az embereket, erőszakkal, nem pedig önként és dalolva költöztek be. Ezt a bűnt a mai napig nem bocsájtottuk meg és hatással van arra, ahogy a nagyvársainkról és úgy általában a városi létről gondolkodunk.

Az elmúlt években a nagyvárosokból kiköltözést minden erősítette és elősegítette, még a média is. Kontraproduktív a média a lakáspiacon, amit az üzleti szereplők továbbra sem vesznek komolyan.

A rozsdaövezetek helyett a kertvárosokról szól a lakáspiac, amit szintén nem igazán vesznek komolyan ma Magyarországon. A rozsdaövezetek felemásan teljesítettek az elmúlt évtizedekben is. Az újlakáspiac legnagyobb problémája, hogy ott építkeznek, ahová nem biztos, hogy egyébként szívesen költöznénk. A vicc az, hogy még azok sem költöznének oda, akik kitalálták ezt az egészet. Ettől olyan hiteles ez a stratégia : -)   Nem újkeletű ellentmondás ez, soha nem vették ezt komolyan. Akkor sem, amikor kitalálták, hogy - akaratunk ellenére, felsőbb utasításra - zsúfolt társasházakba költöztetnek minket. A lakóparkok és a lakótelepek stratégiája (= üzleti érdek) egy tőről fakad, bárhogyan is csomagolják azt be pr-os és marketinges felebarátaink. Tetszik nem tetszik, ezt kapjuk. Nekünk meg inkább nem tetszik.

A családi házat a politika sem tudta legyőzni. Az idő vasfoga a családi házaknak nem ellenfele. Az üzleti szereplők egyelőre még mindig azt hiszik, hogy van esélyük a családi házak ellen. A 2016 utáni lakáspiacon is minden otthonteremétési támogatás a családi házaknak kedvezett, még az 5%-os áfa is. Az üzleti szereplők ezt még ma sem látják be. Na ezt hívják üzleti  fiaskónak.

Nagykedvenc még mindig ez a lakásáfa, ami amúgy házáfaként volt a korábbi években nagyon sikeres. A családi házak kedvelői profitáltak belőle elsősorban, nem a társasházépítők. Hiszen a lakóingatlan áfatartalma eddig is marginális kérdés volt a magyar lakáspiacon. Senkit nem érdekelt, hogy igazából hány %. 2008 előtt valahogy ez a téma még fel sem merült. Ehhez képest az üzletemberek úgy beszélnek róla, mint valami messiásról. Mondjuk ez elég sokat elárul az újlakáspiac helyzetéről és kilátásairól.

A lakáspiacon minden az új családi házak építése és a használt családi házak értékesítése, felújítása körül forog

Ha ezt valami segíti, a lakáspiac aktív. Ha valami hátráltatja, akkor lelassúl:

Át is nevezhetnék a lakáspiacot házpiacra, a lakásárakat házárakra, a lakásépítéseket házépítésre, a lakáskulcsot házkulcsra, a lakáspolitiákat pedig házpolitikára, mert sokkal jobban kifejeznék a valóságot, a mögötte álló embereket és a döntéseiket.

A „ház” szavunkat helyettesíthetjük a lakás szóval, csak éppen mást jelentenek, nem egymás szinonimái, úgy, mint az üzlet és az érdek. Érdekes, hogy más nyelvekben a ház szót használják arra, amire mi magyarok a lakást. Érdek... es.

Kép: Instagram

Az építő kritika szellemében a vitaindító bejegyzés kommentelhető, továbbgondolható. Csak hangosan gondolkodunk, ezért a tévedés jogát fenntartjuk. A témával kapcsolatban további kérdéseikre szívesen válaszolunk. Keressenek minket, csatlakozzanak hozzánk Facebook oldalunkon.

Kérjük, figyeljenek ránk, mert mi figyelünk Önökre.

Köszönjük.

Ingatlanműhely