lakáspiac lakáshirdetés lakóingatlan befektetés lakóingatlan hasznosítás ingatlanmarketing ingatlan 2016A befektetésnek is jó hirdetési szlogen bár igen népszerű, a valóságban minden ilyen lakás általában alkalmatlan rá. A hirdetők előszeretettel ezt az elhelyezkedéssel indokolják, hozzá téve, hogy nagyon gyorsan és könnyedén bérbeadható. Nem szabad elfeledkezni a bérlős lakásokról sem, amiket mint csiszolatlan gyémántokat hirdetnek. Lássunk is egy-egy ilyen példát, ami már sok bosszantó hirdetői szokásra felhívja a figyelmet, amivel jó előre érdemes tisztában lenni. Az év kezdetével sokan nagy lelkesedéssel fognak a hirdetések böngészésébe belekezdeni. A hirdetéseknek külön nyelvezete van, amivel jobb ha tisztában vagyunk, ezzel is időt spórolunk meg, mert nem végig olvasni kell, csak szavakat, kifejezéseket keresni benne, amiket nagyon gyakran tálcán kínálnak fel, nem kell fárasztani magunkat.

Minden mást jelent

A belváros az örök sláger, még akkor is, ha az egyik legveszélyesebb része a lakásbefektetésnek. Miért veszélyes? Egyszerűen azért, mert a belváros a szinonimája a lakásbefektetésnek, amit jobb ha tudunk, hogy nem igaz.

1. A belváros nem (mindig) jó befektetés. Sőt, inkább nagyon ritkán.

A befeketéseket megtérülésük alapján értékeljük és likviditásuk alapján. A belváros pedig ritkán kínálja a jó megtérülést, hiszen a lakások állandóan túlértékeltek. Főleg a drága, felső(ár)kategóriás lakások aknamezők. Még ma is igaz az, hogy inkább 4 db 25 milliós lakás, mint egy 100 milliós. A magas árú lakások likviditása is erősen kétséges tud lenni, az árnövekedési potenciáljuk sem feltétlenül követi a piaci trendet. A bérleti díjak pedig egy lakás árával sokkal ritkábban egyenesen arányosak, mint azt a hirdetők nekünk bevallanák. Erre jó példa kiszemelt lakás is. A bérleti díjról egy szó sincs benne. Nem olyan meglepő. A lakás árát nem valószínű, hogy igazolná. Úgy meg értelmét vesztené az egész belváros=jó befektetés séma. Majd hogy nem eladhatatlanná tenné a lakást, így azt szépen ki kell hagyni a hirdetésből. Most jöhetne a kérdés, hogy úgy is rá fog kérdezni az érdeklődő, akkor ki fog derülni, nem?

2. A lakáshirdetések első sorban nem arról szólnak, hogy hiteles és valós képet adjanak a lakásról, hanem hogy kapcsolatteremtésre csábítsák a gyanútlan vásárlót a félinformációk.

Ez egy olyan fontos alapinformáció hirdetéseket nézegetőknek, hogy talán sokkal több energiájuk lesz így már a sok fárasztó hirdetést úgy néz ki, ahogy azt kell. Egy speciális szemüvegen, ahol nem bosszankodunk, nem engedjük meg, hogy energiavámpírként elszívják az idegesítő hirdetők az energiáinkat. Semmi ilyesminek nem szabad teret engedi. Higgadtan, nyugodtan, olvasva a sorok között, nem foglalkozva azzal, hogy komplett idiótának néznek minket. Mi csak keresünk és kutatunk, odafigyelve a részletekre, helyén kezelve minden hirdetőt és hirdetést. Attól még semmi sem igaz, mert leírják, vagy elmondják.

lakáspiac lakáshirdetés lakóingatlan befektetés lakóingatlan hasznosítás ingatlanmarketing ingatlan 20163. Csak abban a lufiban bízz, amit te fújsz!

Ökölszabálynak is hívhatnánk és a lakásbefektetések piacán szinte jolly joker gondolat. Balu kaputány Disney rajzfilm karakter egyik epizódjában hallható ez a bölcs gondolat egész más élethelyzetben természetesen. De a jótanács összefoglalja mindazt, amit a hirdetések szövege és a tengernyi klisé mindig is jelentett. Olyan adathalmazt, ami téves, félrevezető, nem valós információkat tartalmaz. Becsapja a célszemélyt, a vevőt, aminek elsődleges célja az ingatlan gyorsabb eladása, annak a vevőnek, akit leginkább vakká tud ez tenni:

  • teljes körűen igényesen felújított: nem igényes és legalább 15 éves munka, már az a zöld gázóra sok mindent elárul a konyhában
  • rendkívül világos: észak-nyugati fekvés és az egész nap besüt a nap ellentmond egymásnak, de nézzen bármerre is, a hirdetési szövegek nagy része előre megírt, így csak egy picit kozmetikáznak rajta, még ha nem is fedi a valóságot, de legalább jól hangzik
  • a környék: látszik, hogy zajos és szinte mindent felsorolt, pedig nincs is a közelben (Duna és 4/6 villamos), miközben az egyik gyorsan másik utcában is hirdeti, hogy a zajos út annyira ne legyen nyilvánvaló (elég tipikus jelenség több utcában hirdetve látni ugyan azt)
  • házközponti fűtés és melegvíz: ez egyenlő azzal, hogy nagyon drága fix költséggel kell számolni télen nyáron, amit szeretnek elhallgatni, mert jelentős tétel, megzavarhatja az olvasót
  • (nagy)családoknak is jó: ez egy elég aljas hirdetői trükk, mint ha valaki már attól tisztességes/hiteles és becsületes, mert vallásosnak/hívőnek tartja magát. Miközben pont ugyan úgy megbocsáthatatlan és szánalmat ébresztő megközelítés, egy lakást csak azért túlárazni, mert családoknak is alkalmas. Ha már 2 szoba van benne, onnantól kezdve családoknak jó alapon, állandóan visszatérő jelenség lakáshirdetésekben. Ne bosszantsuk magunkat, ha ezt sértőnek és gorombának érezzük is.
  • fürdőszoba: az egyik hirdetésben van róla kép, nem is nevezi jacuzzisnak, mint a másik, amiben nincs (idejét múlt, nem igényes)
  • konyha: ebben a lakásban szinte nincs is, pedig az ár indokolná, de nagy valószínűséggel irodának használják, ezért a jelenlegi tulajdonosa spórolni akart, amit persze az eladásnál, már elfelejt levonni az árból

A fenti pontokban röviden összeszedtük, hogy mire érdemes figyelni egy hirdetésben minden esetben. Ha nincs kép a fürdőszobáról, konyháról, de dicsérik, azt mindig kezeljük fenntartásokkal, mert legtöbbször csak hazudnak. Ami szép, azt miért nem fényképezték le? Ha vannak képek, akkor érdemes figyelni minden részletre és összevetni a leírásokkal.

4. Viszont fontos, hogy ha tudunk, akkor keressük meg a hirdetés klónját és próbáljunk meg több információt, képet megszerezni a lakásról.

A választott példánk, most két hirdetést tartalmaz, de ha tovább keresnénk, más hirdetési oldalon, akkor ott lehet még többet találnák. Ha egy lakást érdekesnek tartunk, akkor arra szánjunk több időt, a többivel ne foglalkozzunk. De legalábbis jól osszuk be az időnket és ne menjen a mennyiség a minőség rovására.

5. Végül is, jobb esetben egyszerre csak egy lakást akarunk megvenni, ezért minden hirdetést nézzünk úgy, mint ha az a hirdetett lakás pont az lenne. Ha nem az, akkor azonnal menni kell tovább. Ha van benne fantázia, akkor ne sajnáljuk tőle a rá szánt időt.

A hirdetések eredményes szűréséről előadásokat lehetne tartani, mert ahány vásárlói szempont, annyi technika és trükk alkalmazható a gyorsabb siker érdekében. De a türelem minden esetben fontos elvárás lesz. Türelmesnek kell lennünk, mert ritkán találja meg valaki azt a lakást, amit keres már az első néhány napban, vagy akár egy hónapon belül. Komoly kihívás lehet mindenkinek, így készüljünk fel rá, mert egy felkészületlen vásárló nem csak sok időt fog elveszíteni, de talán még kedvét is szegheti a lakásbefektetések piacán.

Budapesten semmi sem arany, ami fénylik, mert az árazás a minőségtől független.