ingatlan disputa ingatlanmarketing lakáshirdetési portál lakáspiac ingatlanpiac ingatlanközvetítés ingatlan 2020 Magyarország Ingatlanműhely

A meghirdetem, majd eladom vagy kiadom, a hirdetéspiac szereplőinek kedvező hozzáállás. Mármint az, hogy egy lakóingatlan eladása vagy kiadása kizárólag hirdetésfüggő lenne. Ilyen egyszerű. Semmi több. Erre játszott rá az összes lakáshirdetésből hasznot húzó, vagy húzni akaró 2014 után. Erősítették minden hirdetőben azt az érzést, hogy azt a lakóingatlant, amit hirdetnek, azt mind sikeresen el- vagy ki- is adnak.

A hirdetési piac haszonélvezői előszeretettel állították azt, hogy olyan hirdetett ingatlan nincs, ami belátható időn belül nem találna vevőre vagy bérlőre

Amelyik ingatlant nem hirdetnek tovább, azt csak és kizárólag azért tehetik, mert a hirdető elérte a célját. Kudarcot valló hirdetőkről a hirdetési piac szereplői nem nagyon beszélnek. Már miért tennék? Ők nem a hirdető sikeréből élnek, hanem a megelőlegezett bizalmából. Teljesen mindegy, hogy az ingatlanközvetítő, valamilyen beruházó, vagy egyszerű ingatlantulajdonos próbál szerencsét, a hirdetési oldalak a reményből élnek meg, nem a tényekből.

A lakáspiac tele van reményekkel. A tények hiába cáfolták ezezeket a reményeket az elmúlt években, a hirdetési piac szereplői mindent elkövettek – ma is ezt teszik – hogy a lakáspiacon a hirdetők reményeit erősítsék. Nem akarják őket összezavarni olyan felesleges dolgokkal, mint a tények.

A hirdetési piac pénzt csinál a kudarcot valló hirdetőkből is

Az adje el az ingatlant, aki hirdeti? Az elmúlt években több eladó és bérbeadó vallott kudarcot, mint aki sikerrel járt. Nem néhány ezer emberről beszélünk, hanem több százezerről. A hirdetési piac megalakulása óta azt a modellt követi, hogy a hirdető költsön minél többet, a siker annál biztosabb, szinte minden kockázat nélkül garantált. Az elmúlt években jó üzletnek bizonyult az ingatlanok hirdetését „út a biztos sikerhez” szlogennel értékesíteni. Időközben a hirdetési piacot eltartó ingatlanos vállalkozások ( = ingatlanközvetítők és ingatlanberuházók) a saját bőrükön érezhették meg milyen az, amikor gyakorlatilag palira veszik őket. 

2014-2018 között a nagyvárosi lakóingatlanpiac egyre kevesebb adásvétellel szembesült. A hirdetési piac reggeltől estig folyamatosan azt kommunikálta, hogy a nagyvárosi lakáspiac szárnyal, egymást tapossák a vevők és a bérlők az ingatlanokért. Az ingatlanos vállalkozások bátrabban nyúltak a zsebükbe.

Aztán elkezdődött az ingatlan disputa, ami arról szólt, hogy a hiábavaló remények helyett a makacs tények minden szinten cáfolják a hirdetési piac szereplőinek állításait

Az ingatlanos vállalkozások közül főleg az ingatlanközvetítők bevételi lehetőségei szűkültek, a hirdetési költségek meg folyamatosan nőttek. A hirdetési piac még egy évvel ezelőtt is magabiztos volt = „Hirdess, hirdess és hirdess” bármi áron, mert megéri. A magánszereplők pont ezért gondolták azt, hogy nincs is szükségük semmilyen ingatlanos vállalkozás szolgáltatására, a hirdetési piac eladja vagy kiadja a tulajdonát. Meglepetés akkor érhette őket, amikor kiderült, hogy sem a vevők, sem a bérlők nem tolonganak.

Az eladott és a kiadott, illetve az el nem adott és a ki nem adott ingatlanok közötti különbségeket eddig senki sem vette komolyan számításba. A miért adják el vagy ki sikeresen az egyik ingatlant és miért nem a másikat - az a lakáspiac szereplőit az elmúlt években nem nagyon érdekelte.

Ha fel is merült a kérdés véletlenül, gyorsan elintézték azzal a klisével, hogy csak azért maradhat piacon egy lakás, mert az túl drága. Biztosan csak az ár a baj? Ilyen egyszerű lenne? Olcsóbban kell hirdetni és akkor már lesz vevő és bérlő is? Tényleg, csak ennyi? Akkor miért nem tették ezt ingatlanok százezreinek esetében az elmúlt években?

A valóság ezzel szemben az, hogy a hirdető egy idő után egyre kevesebbet költ, majd a végén már csak ingyen hirdeti az ingatlanát, végül teljes elkeseredésében kilép a hirdetési piacról. Egy magánszereplő ebből a szempontból könnyebb helyzetben van. Az ingatlanos vállalkozásoknak tényleg hirdetni kell.

Az már egy másik kérdés, hogy fel tudja-e ismerni az ingatlanos cég, hogy mit érdemes hirdetni és mit nem? Az elmúlt években sem ártott racionálisan gondolkodni, mert a feleslegesen hirdetett ingatlanoknak csak a hirdetési piac szereplői örülnek, de ők nagyon.

Az ingatlanos vállalkozások elég sokat tudnak költeni hirdetésre, látványosan többet, mint egy magánszereplő

Új építésű lakások és házak esetében ez többszörösen igaz. Az ingatlanos vállalkozások kudarca is bevételt jelent a hirdetési piacnak. Ezért mondjuk nekik kevésbé számít az, hogy egy ingatlanhirdetés mennyire piacképes vagy sem. Nekik minden álom szép, csak fizessenek a hirdetésért, lehetőleg minél többet. 

2019-ben a nagyvárosi ingatlanértékesítés aránya elérhette története mélypontját Magyarországon. Még soha olyan kevés nem volt a magyar nagyvárosokban értékesített ingatlanok aránya, mint 2019-ben. 2019-ben egész Magyarországon az adásvételek száma csökkent 2018-hoz képest. A hirdetési piac főleg Budapestre fókuszál, ahol a lakáspiac 2019-ben 2013-as szintre zuhant vissza. A hirdetési piac ettől függetlenül jó évet zárhatott, nekik a kudarc is bevétel, profitrátát növelő.

2020-ban az ingatlanhirdetés ablakon kidobott pénz-e?

Tehetnénk fel a kérdést 2019 után. Nincs kétség, hogy 2020-ban sokkal kevesebb ingatlant fognak eladni és kiadni, mint 2019-ben. Sokkal, de sokkal kevesebbet. Annyira keveset, hogy bárkinek, akinek döntenie kell a piacra lépésről, többször meg kell gondolnia, hogy ő a szerencsések között lesz-e, akik találnak vevőt és bérlőt 2020-ban.

A hirdetéspiac szerint hirdessünk, hirdessünk és hirdessünk, költsünk minél többet a hirdetésre 2020-ban is

Mindenféle módon hitegetnek minket arról, hogy vannak vevők és bérlők, csak hirdessünk és „bejöhet”….mint a lottó ötös – jegyezhetnénk meg ironikusan. A remény élteti a szerencsejátékot is, ahol a vesztesek pénzéből él meg a Szerencsejáték Zrt. (Megjegyzés: a szerencsejáték a szegények adója) és az a néhány szerencsés is, akinek tényleg bejön.

Egy bevétel nélkül maradt ingatlanos vállalkozásnak különösen aktuális lehet a kérdés, hogy mire és mennyit költsön, ha már hirdetnie kell. Biztosan szóba álljon egy magánszeméllyel, aki a hirdetési költséget és kockázatot most inkább az ingatlanos vállalkozásra terhelné? Nem biztos.

2020-ban eljött az idő, hogy egy tudatosabb ingatlanos vállalkozó utasítja el egy tulajdonos kérését, látva az ingatlan rossz adottságait

Hirdetni 2020-ban csak azt éri meg, amire biztosan van vevő és bérlő. Amire nincs, azt kár hirdetni, mert csak viszi a pénzt. A hirdetéspiac szerint természetesen ez nem igaz. Mindent hirdetni kell. Hiába nem az a lényeg, hogy mit és mennyit hirdetnek, hanem mit és mennyit adnak el. Ez számított az elmúlt években is, csak ez a tény/információ akkor nem volt olyan értékes, mint most. Ma már nagy jelentőséggel bír. Sokkal nagyobb jelentőséggel, mint 2019-ben vagy bármikor előtte.

Az elmúlt években, aki nem tanult meg különbséget tenni a piacképes és nem piacképes ingatlanok között, ők lettek a hirdetéspiac álmai és álmodozói egyben

Őket tárt karokkal várja a hirdetéspiac. Mások a bevételeikhez igazítják a hirdetési költségeiket és nem szeretnék az utolsó fillért is a hirdetési piac szereplőinek adni. Remények helyet már a tények írják a 2020-as lakáspiac történetét. Elméletileg a dinoszauruszok kipusztulásakor is a húsevők éltek tovább – vagyis mi, emberek, így tudjuk elképzelni. A hirdetéspiac a lakáspiac csúcsragadozója. 2020-ban ez a csúcsragadozó tovább szedi áldozatait, de a prédák száma fogyóban van. Az étvágya viszont nem csökken, hanem inkább még nő is.

Az egyre (pénz)éhesebb hirdetési piac szerint még 2020-ban is minden elad(hat)ó és kiad(hat)ó. A lakáspiac szerint már évek óta nem az. Itt nem az a kérdés, hogy kinek hiszünk. 2020-ban az a kérdés, eladható és kiadható ingatlanunk van-e , nem az, hogy eladó vagy kiadó?

Nem tudjuk rá a választ? Hát ebből él a hirdetéspiac! A hirdetési piac még akkor is bevételt csinálna, ha egyetlen egy lakást sem adnának el vagy ki, csak hirdetnének. A hirdetés a lényeg, nem a bérlő vagy a vevő. Csak a hirdetés számít a hirdetési piacon, a hirdető sikere vagy kudarca is egyaránt bevételt/pénzt generál = A ragadozó mentalitású hirdetéspiacon ezt jelenti a win-win.

Kép: Ingatlanműhely

Az építő kritika szellemében a vitaindító bejegyzés kommentelhető, továbbgondolható. Csak hangosan gondolkodunk, ezért a tévedés jogát fenntartjuk. A témával kapcsolatban további kérdéseikre szívesen válaszolunk. Keressenek minket, csatlakozzanak hozzánk Facebook oldalunkon.

Kérjük, figyeljenek ránk, mert mi figyelünk Önökre.

Köszönjük.

Ingatlanműhely